
Repositorium für die Medienwissenschaft

Juan Francisco Gutiérrez Lozano
Spain was not Living a Celebration: TVE and the
Eurovision Song Contest During the Years of Franco’s
Dictatorship
2012-11-29
https://doi.org/10.25969/mediarep/14052

Veröffentlichungsversion / published version
Zeitschriftenartikel / journal article

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Gutiérrez Lozano, Juan Francisco: Spain was not Living a Celebration: TVE and the Eurovision Song Contest During the
Years of Franco’s Dictatorship. In: VIEW Journal of European Television History and Culture, Jg. 1 (2012-11-29), Nr. 2,
S. 11–17. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/14052.

Erstmalig hier erschienen / Initial publication here:
https://doi.org/10.18146/2213-0969.2012.jethc014

Nutzungsbedingungen: Terms of use:
Dieser Text wird unter einer Creative Commons -
Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0
Lizenz zur Verfügung gestellt. Nähere Auskünfte zu dieser Lizenz
finden Sie hier:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0

This document is made available under a creative commons -
Attribution - Share Alike 4.0 License. For more information see:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0

https://mediarep.org
https://doi.org/10.25969/mediarep/14052
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0


11

v o l u m e  0 1  i s s u e  0 2 / 2 0 1 2

S PA I N  W A S  N O T  L I V I N G  A 
C E L E B R AT I O N

T V E  A N D  T H E  E U R OV I S I O N  S O N G  C O N T E S T 
D U R I N G  T H E  Y E A R S  O F  F R A N C O ’ S 
D I C TATO R S H I P

Juan Francisco Gutiérrez Lozano
University of Málaga

Facultad de Ciencias de la Comunicación Dpto. de Periodismo
Campus de Teatinos, s.n. 

20971 Málaga
	 jfg@uma.es

Abstract: Franco’s Dictatorship (1939-1975) used Spanish Television (TVE) as a key element in the political 
propaganda of its apparent ‘openness’ during the 1960s. The propaganda co-existed with political interest in 
showing the technological development of the media and the international co-operation established with other 
European broadcasters, mainly in the EBU. In a country ruled by strong political censorship, the Eurovision 
Song Contest was used as a political tool to show the most amiable image of the non-democratic regime. 
Spain’s only two Eurovision wins (1968 and 1969) are still, 50 years on, two of the building blocks of the 
history of TVE and of televised entertainment and popular memory in Spain. 

Keywords: television history, Eurovision Song Contest, Spain, RTVE, Franco’s dictatorship, television memory

In May 2008, Spain celebrated the fortieth anniversary of its first Eurovision Song Contest victory with the song La, 
la, la performed by Massiel. That same month, Spain’s La Sexta channel broadcast a documentary calling the win 
into question. The production 1968 I Lived Through Spanish May featured ambiguous claims by José María Íñigo, 
long-time anchor at Spain’s state broadcasting channel Televisión Española (TVE). On hearing these allegations, 
some media commentators inferred that Franco’s regime had bribed members of the jury and European television 
executives to secure the win. After repeating the feat a year later in Madrid (1969) Spain has never topped the contest 
again.   

The documentary provoked a great deal of controversy. Some international media spoke to the main casualty of the 
alleged political scheme, British singer Cliff Richard, whose song Congratulations took second place during the 
1968 song contest. Sir Cliff wielded the controversy to his advantage, claiming he found it rather odd at the time and 
requesting that the matter be officially clarified.1

The documentary did not actually prove the string-pulling. It simply picked up on a rumour that has constantly echoed 
throughout the history of Spanish television. Nevertheless, it did reveal two things. On the one hand, its capacity to stir 

1 ‘40 years on, Congratulations may be in order,’ The Guardian, 6 May 2008, http://www.guardian.co.uk/music/2008/may/06/news.spain

http://www.youtube.com/watch?v=VyQmAUMMsEI
http://www.youtube.com/watch?v=VyQmAUMMsEI
http://www.youtube.com/watch?v=23ZG6HJVKuQ
http://www.guardian.co.uk/music/2008/may/06/news.spain
http://www.guardian.co.uk/music/2008/may/06/news.spain


12

things up for Massiel. The former singer is still in the limelight, currently working as an actress and a regular fixture on 
gossip-based chat shows. On the other hand, it corroborated – yet again – that both Eurovision and TVE’s first ‘golden 
age’ in the 1960s are still a reliable source of content for contemporary Spanish television programmes.

This article aims to highlight the significance of Spain’s Eurovision victories as veritable turning points in Spanish 
television history. Franco’s regime made political use of these outcomes to convince Spanish society of the country’s 
international reputation. Spain’s official propaganda tapped into these patriotic accomplishments, which became 
symbols of the apparent openness of the Dictatorship during the 1960s. Apart from magnifying Spain’s international 
stature, that supposed openness mainly aimed to ensure social consensus and to enshrine the structures of power 
that emerged in 1939 after the Spanish Civil War.

1  S p a n i s h  Te l e v i s i o n  u n d e r  F r a n c o ’ s  R e g i m e

Televisión Española (TVE) – the Spanish state channel– started broadcasting in Madrid in 1956. However, the scant 
initial investment in technology made for a slow introduction of television on the Spanish mainland and it took until 
1965 for coverage to reach the whole of Spain and the Canary Islands. An official decree repealing the luxury tax 
on television sets was passed in 1965.2 However, the widespread custom of congregating in houses – with friends, 
neighbours and relatives – or bars to watch television continued throughout the decade because of the high cost of 
televisions sets. Despite these problems television soon became Spanish society’s main source of information and 
entertainment.3

The regime’s authorities were quick to brand the technological progress of television as the most notable example 
of Spain’s ‘modernisation’. From the late 1950s onwards, Spain opened up to the world thanks to the introduction 
of the market economy, irregular industrial development plans and the growing tourist boom. However this did not 
stop thousands of Spaniards emigrating, in search of work, to other European countries where they first encountered 
television.4

The aforementioned processes, and a few other developments, consolidated the Spanish middle classes and the 
consumer society. However, television emerged in a political context characterised by a lack of political freedom and 
individual rights. After disregarding television during its early days, Franco’s authorities turned TVE into their most 
strategic propaganda tool. 

Although TVE conveyed the ideological and moral tenets of the political regime, the broadcaster also illustrated the 
contradictions that existed during the final years of the regime.5 Consequently, TVE broadcast home-made productions 
and programmes geared towards extolling patriotic values and traditional culture, but also showed foreign fiction 
(especially US productions like Bonanza, Ironside, Perry Mason and The Invaders). In addition, news from abroad 
introduced viewers to democratic lifestyles that had nothing to do with the Spanish reality. 

The greatest paradox was that TVE, the leading exponent of Spain’s ‘national character,’ also contributed to 
broadening the country’s outward view. As television developed, TVE hooked up to foreign networks to exchange 
broadcasts. Spain joined the EBU in 1955, the same year it joined the UN, leaving behind the autarchy that ruled the 
period after the Spanish Civil War (1936-1939). TVE became an official EBU member in 1960.

2 Josep Maria Baget Herms, Historia de la televisión en España: 1956-1975, Feed-Back, 1993, p. 152.
3 Manuel Palacio, Historia de la television en España, Gedisa, 2001, p. 53-72; Juan F. Gutiérrez, La televisión en el recuerdo, RTVA-UMA, 2006, pp. 
185-294.
4 Mats Björkin and Juan Franciso Gutiérrez Lozano, ‘European Television Audiences: Localising the Viewers,’ in Jonathan Bignell and Andreas 
Fickers, A European Television History, Wiley-Blackwell, 2008, p. 223-227.
5 Manuel Palacio, Las cosas que hemos visto. 50 años y más de TVE, RTVE, 2006, p. 16-19.

J. F. Gutiérrez Lozano, Spain Was Not Living a Celebration

http://www.elmundo.es/elmundo/2008/05/05/television/1210021065.html
http://www.rtve.es/alacarta/videos/programa/inauguracion-tve/326216/


13

In 1959, TVE managed to connect the central antenna in Madrid to the one in Barcelona. The first images the TVE 
antenna in Barcelona received from Europe showed the nuptials between King Baudouin of Belgium and Spaniard 
Fabiola de Mora y Aragón in Brussels on 15 December 1960. The next event to be broadcast using a live feed from 
the EBU network was the New Year’s Mass celebrated by Pope John XXIII in Saint Peter’s Basilica in Rome in 1961.6 
During the early days of the network, TVE directors favoured this type of religious content.  

A good part of TVE’s listings comprised features with a strong patriotic or nationalistic content, hoping to promote 
greater popular loyalty to Franco, who had defined the country as ‘the spiritual reserve of the West.’ Those patriotic 
programmes focused on traditional festivities – both religious and secular – like bullfighting, Easter processions, and 
traditional Spanish song recitals and folk music performances, which were present even in advertisements. Football 
matches that featured Spanish teams, such as the European Cup, also fuelled the sense of national pride. Spanish 
television made up for the lack of democratic competitions by taking pride in any ‘Spanish’ success.

Therefore, the Eurovision Song Contest (ESC) appeared as a symbolic opportunity to dispense with Spain’s 
isolation and convey an image of Spain on a par with other European societies. Spain debuted in the ESC in 1961, 
after permanently securing its connections to the Eurovision network. TVE’s relations with EBU served to justify 
technological advances in Spain, such as the spread of television coverage, while TVE’s programming promoted 
content that would stress the country’s presence in Europe. The ESC is one vivid example of such programming. 

2  T V E  E m b r a c e s  E u r o p e . . .  f r o m  a  D i s t a n c e

Manuel Fraga Iribarne – Spain’s Minister of Information and Tourism between 1962 and 1969 – played a decisive role 
in the internationalisation of TVE. Fraga’s 1966 Press and Printing Act afforded the print media some breathing room, 
although the censor’s leniency did not affect TVE broadcasts. 

Fraga could be heard on TVE more than Franco himself, since the General never liked television, although silent 
images of him were broadcast continuously. Fraga also became the main enabler of the national ‘TV clubs’ (Teleclubs) 
network, which was set up to boost the ‘popular culture’, a euphemism used to refer to the controlled information that 
TVE broadcast.7 

Acting as both Minister of Information and Tourism, Fraga welcomed innumerable visits from international journalists 
and foreign television channel directors. One of these visits clearly illustrates how the regime envisioned television 
as a modern tool for promoting tradition. In April 1962, a meeting of the top EBU-UER authorities was held in Seville. 
To mark the occasion, TVE intended to broadcast the city’s famous religious Easter processions live to the whole of 
Europe, although the plan fell through in the end.8

The most newsworthy international visit took place in February 1966. Dozens of reporters from around the world 
flocked to Spain to cover an incident that occurred in a town called Palomares (Almería), on Spain’s south-eastern 
coast, on 17 January 1966. Two US Air Force planes collided mid-air and four small nuclear weapons jettisoned 
down onto this Andalusian village without detonating. Three of the bombs were located in the mountains and a fourth 
was found in the sea three months later during a ‘Broken Arrow’ recovery operation. The incident stirred up a lot of 
interest among the international media and it also revealed the informative restrictions imposed by the Dictatorship 
and just how suspicious the leaders actually were of foreign television. According to an article published in a Spanish 
newspaper:

6 Josep Maria Baget Herms, Historia de la televisión en España: 1956-1975. Feed-Back, 1993, pp. 39, pp. 63-65.
7 José Carlos Rueda and Mar Chicharro, La televisión en España (1956-2006), Fragua, 2006, pp. 98-125.
8 Ideal, 4 April 1962, p.7; Abc, 17 April 1962, p. 17.

J. F. Gutiérrez Lozano, Spain Was Not Living a Celebration

http://www.euscreen.eu/play.html?id=EUS_5DA5CA328B4248C3B05E4C60FBB80B35
http://www.youtube.com/watch?v=Mh25E3S7WWM
http://www.rtve.es/alacarta/videos/personajes-en-el-archivo-de-rtve/quien-manuel-fraga-codecmaster-wmv/813010/


14

Information and features on the ‘Broken Arrow’ underwater recovery operation appear frequently on British 
television and radio newscasts, as well as in the print media. This afternoon, the ITN referred to the long 
statement issued by the Spanish Ministry of Information and Tourism explaining that the precautionary 
measures adopted to limit the presence of informers aim to put a stop to the exaggerated and distorted news 
that some foreign agencies and publications are running about this incident.9 

Fraga stole the show when he bathed on a beach in Palomares – in the presence of the US ambassador and the 
foreign media, camera crews included – to prove that the waters had not been contaminated.10

The Spanish Minister combined his propaganda endeavours with his fervent interest in attracting tourists from all over 
the world, which explains the constant presence of foreign reporters who were invited over by his ministry to publicise 
the beauty of Spanish beaches. These stays were intended to promote a favourable image of the regime abroad, 
highlighting the friendly side that focused on the country as a tourist destination under the slogan ‘Spain is different’. 

The media blackout and the content that TVE put together to socially legitimise Franco’s regime co-existed with a 
selection of fringe shows that were broadcast on the second channel and had a strong cultural component. These 
shows scooped up awards in international festivals and this recognition was then used to bolster the image of 
progressiveness that the Dictatorship was so eager to convey.11

TVE’s increased presence on the international scene was helped by the recognition of Spanish professionals at 
international television festivals. Narciso Ibáñez Serrador received the Golden Nymph at the International Monte 
Carlo Festival in 1968 and the Golden Rose at the Montreaux Festival (Switzerland) for his programme Historia de 
la Frivolidad (1967). The show, which roughly translates as ‘The History of Frivolity’, was a collection of comedy 
sketches that depicted the development of eroticism over the centuries.12

However, the version that TVE broadcast in Spain was not the version of Historia de la Frivolidad that was seen 
abroad. This apparent censorship was timidly criticised by the Spanish media: ‘Given the information at hand, it seems 
that in this case, as in so many others, Spaniards are allegedly “not ready” to assimilate Serrador’s images, and it 
seems like we won’t be prepared for some time.’13

The commendable productions created by Ibáñez Serrador and other professionals like Valerio Lazarov afforded this 
period the epithet the ‘roses and nymphs’ era of TVE. Spain’s first Eurovision win occurred in the spring of 1968.

3  E u r ov i s i o n  1 9 6 8  a n d  ‘ M a s s i e l  o f  E u r o p e ’

 
The Eurovision Song Contest and Spanish television were both created in 1956, although TVE did not take part in the 
competition until 1961. Spanish results were not exactly brilliant during those first years. Spain’s most notable entrant 
before Massiel was Raphael, a legendary Spanish crooner, who participated in consecutive years (1966 and 1967). 
Another well-known Spanish singer, Julio Iglesias, would participate in 1970 performing the famous Gwendolyne.

Massiel’s victory certainly was timely, and it was used by the regime for political propaganda purposes. The song La, 
la, la was penned by Dúo Dinámico who had a strong fanbase among Spanish female teens. The jury that chose the 
song submitted Barcelona-born singer Joan Manuel Serrat as Spain’s candidate, but Serrat informed TVE that he 

9 Sur, 10 February 1966, p. 1.
10 Sur, 9 March 1966, p. 1.
11 José Carlos Rueda and Mar Chicharro, La televisión en España (1956-2006), Fragua, 2006, p. 21-22.
12 Manuel Palacio, Las cosas que hemos visto. 50 años y más de TVE, RTVE, 2006, p. 32-33.
13 Sol de España, 9 May 1968, p. 3.

J. F. Gutiérrez Lozano, Spain Was Not Living a Celebration

http://www.rtve.es/alacarta/videos/programas-y-concursos-en-el-archivo-de-rtve/historia-frivolidad/1000898/
http://www.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_4ACCC762E71A4443AB2F9DB8CE8A4E6F
http://www.rtve.es/alacarta/videos/eurovision-2009/eurovision-2009-repaso-eurovision-del-siglo-xx/490433/
http://www.youtube.com/watch?v=HzeVGSNyf-0
http://www.youtube.com/watch?v=vhTHZJhPkJs
http://www.youtube.com/watch?v=Z-ARdR61Umw


15

intended to sing some lines in Catalan (a language that Franco’s regime associated with Catalonian separatists). In 
the end, young Massiel was brought in as the second best option and had to learn the lyrics to La, la, la in just a few 
days (which can’t actually have been very difficult). 

According to the reporter that a Spanish news agency sent to cover the event in Great Britain (a country that Franco 
disliked on account of the delicate Gibraltar issue):

La, la, la sounded powerful, solid and convincing in the Royal Albert Hall. I trembled with pride as Massiel 
transmitted strength, vigour and warmth through the song, giving it everything she’d got, proving what she’s 
worth and emphasizing her lineage, her ‘Spanish stock’. Her skill, voice and figure serviced a song that every 
Spaniard had put his and her heart and joy into. There are many ways to be of service and tonight Massiel 
outgrew ‘Massiel of Castille’ to become, first, ‘Massiel of Spain’ and, then, ‘Massiel of Europe.’14

There is no proof that Fraga’s constant flattery of European television directors had anything to do with Spain’s win. 
However, Spanish television historiography has hinted that Germany’s decisive vote might have concealed an interest 
in the Spanish government endorsing the German PAL standard for their future colour transmissions – as it ended 
up doing. According to this conspiracy theory, in exchange, Germany would have handed Fraga Iribarne and Spain 
the long-awaited ESC on a platter.15 Although there is no evidence to actually prove the string-pulling, these facts do 
demonstrate the close linkage between the ESC and Spanish politics at the time. 

4  S p a i n  O r g a n i s e s  t h e  Fe s t i v a l  f o r  t h e  F i r s t  a n d  O n l y 
T i m e

Fraga Iribarne outdid himself when Spain hosted the ESC the following year, in 1969. The ministry invited fifty-odd 
international journalists to Malaga and the Costa del Sol before the event. Although the number of journalists that 
actually travelled to Spain fell short of the 150 professionals that were expected, the Spanish newspapers featured 
photographs of their arrival at the airport and their week-long visit to the main coastal villages in Malaga.16

Eager to relay a positive image of the country abroad, the regime hastily put an end to the ‘state of emergency’ that 
had been declared three months earlier due to the university revolts. After declaring the state of emergency, the 
government decreed the closure of all universities between January and March 1969 after a student died in strange 
circumstances. The new Law on Press, promoted by Fraga himself, was also suspended and the Spanish media 
once again found itself under the Regime’s fierce control. Since Spain was slated to host the ESC on 29 March that 
year, the minister pushed for those extraordinary measures to be lifted. Fraga had to make sure the event would run 
smoothly and wanted all European delegations to be present.17

TVE pulled out all the stops to cover its debut in Europe. The contest was broadcast from Madrid’s Teatro Real and 
was the largest economic and production investment in TVE’s history. In fact, the event was so costly that TVE was 
forced to cut back on other expenses in subsequent months. Artist Salvador Dalí was commissioned to design the 
poster and some of the sets. 

Even though it was RTVE’s first colour broadcast, Spaniards watched in black and white, since colour television was 
not available in Spain until the mid 1970s. The German television broadcaster lent TVE a mobile production vehicle to 
broadcast the colour signal to the rest of Europe. The Spanish government approved the introduction of the German 

14 Sur, 7 April 1968, p. 5.
15 Josep Maria Baget Herms, Historia de la televisión en España: 1956-1975. Feed-Back, 1993, p. 184.
16 Sol de España, 25 March 1969, p. 9; Sol de España 27 March 1969, p. 19.
17 Josep Maria Baget Herms, Historia de la televisión en España: 1956-1975. Feed-Back, 1993, p. 199.

J. F. Gutiérrez Lozano, Spain Was Not Living a Celebration

http://www.youtube.com/watch?v=se24_GEA8vc
http://www.rtve.es/television/eurovision/casting/la-la-la/
http://www.rtve.es/alacarta/videos/te-acuerdas/acuerdas-espana-organizo-festival-eurovision-1969/1100356/


16

PAL colour standard in 1969. Fraga and his team were instrumental in facilitating the implementation of that system, 
cleverly eluding the French government’s insistence that Spain choose their SECAM system.18

Finally, Spain achieved in Madrid its second (and to date last) ESC victory: Salomé performed Vivo cantando and 
was in a four-way tie with the entrants from Great Britain, France and Holland. Paradoxically, the very year that Fraga 
realised his dream of hosting the ESC in Spain was also his last year in the government, since he was replaced in the 
ministry in October 1969. 

5  Te l e v i s i o n  O p e n s  U p ,  b u t  t h e  M e d i a  B l a c ko u t 
C o n t i n u e s  o n  T V E  u n t i l  1 9 7 5

After the 1969 ESC had taken place in Madrid, TVE produced one of the first contest formats in its history: Pasaporte 
a Dublin/Passport to Dublin (1970). A contest where young singers would compete to represent Spain at the ESC, 
Passport to Dublin relied heavily on pop music and was presented by Julio Iglesias and the Eurovision winner Massiel. 

Despite all the fanfare, the regime still kept a close eye on the most unruly artists. Serrat did not appear on TVE until 
1974. Even Massiel suffered the consequences of her bravado for a while. Although she became Spain’s sweetheart 
after winning the contest (TVE played the song six times the day after the festival), she was punished and snubbed 
by TVE for a whole year for turning down the opportunity to meet with Franco when she was honoured with the ribbon 
of Queen Isabel La Católica: ‘They sent it to my parents’ address by registered post after seven months’, recalls the 
singer.19

The Dictatorship’s biased publicity subsequently turned Spanish viewers into loyal ESC fans. However, despite 
outwardly flaunting the openness of Spanish television, internally that ostensible tolerance did nothing to change the 
lack of freedom of expression in Spain or the surveillance of the news that was broadcast by TVE, which continued 
until the end of the Regime in 1975. 

Only a small part of the Spanish press spoke out against the absolute control that the Dictatorship held over TVE 
newscasts and how dissenting opinions were censored. A month before Massiel’s win, for example, Catalonian 
newspaper La Vanguardia ran an article criticising how the television channel closed its eyes to the university riots, 
rising prices and the alarming unemployment figures in some cities:

To what extent can those thousands of viewers turn to television for a non panegyric and topical image of 
Spain; for information on a country that is experiencing the active, logical and understandable tensions of any 
developing society?20

Those wins in the ESC are still, 50 years on, two of the key moments in the history of TVE and of televised 
entertainment in Spain. The images of the participants, the politicians who intervened, and the numerous programmes 
that have subsequently capitalised on the nostalgia of those victories are now available for all to see in TVE’s online 
archive (http://www.rtve.es/archivo/). 
 
The Spanish state-run channel has also capitalised on its audiovisual archives, a process that has required on-going 
time-consuming digitalisation procedures. Although work is not finished, the national channel TVE has been very 

18 Josep Maria Baget Herms, Historia de la televisión en España: 1956-1975. Feed-Back, 1993, p. 214-215.
19 Interview with Massiel, El País, 25 March 2012, http://cultura.elpais.com/cultura/2012/03/23/actualidad/1332508373_533550.html
20 ‘Los silencios informativos de TVE’, La Vanguardia, 20 March 1968, p. 11, http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1968/03/20/
pagina-11/34329590/pdf.html

J. F. Gutiérrez Lozano, Spain Was Not Living a Celebration

http://www.youtube.com/watch?v=AVMwX02NEIA
http://www.youtube.com/watch?v=YUxwC5jxBIw
http://www.youtube.com/watch?v=YUxwC5jxBIw
http://www.rtve.es/archivo/
http://cultura.elpais.com/cultura/2012/03/23/actualidad/1332508373_533550.html
http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1968/03/20/pagina-11/34329590/pdf.html
http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1968/03/20/pagina-11/34329590/pdf.html
http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1968/03/20/pagina-11/34329590/pdf.html


17

successful in reconnecting with Spain’s past, both in terms of fiction and entertainment.21 For instance, the fiction 
series Cuéntame como pasó (‘Tell me how it was’), one of the country’s biggest successes since 2001, narrates the 
adventures of a typical Spanish family, the Alcántaras, during Franco’s Dictatorship.22 The final minutes of its first 
episode were, naturally, devoted to Massiel’s victory at the ESC. 

B i o g r a p h y

Juan Francisco Gutiérrez Lozano is Professor in the Journalism Department at the University of Málaga (Spain). 
His research and teaching interests are: television memory and audience research, Spanish and Andalusian 
television history and culture (transnational and regional comparisons) and broadcast journalism. Currently he is 
main researcher of the projects ‘Public image and cultural model of Spanish Television (TVE) in Andalusia (1971-
1989)’ and ‘The Audiovisual sector in Andalusia: assessment, public perception and trends (2002-2010)’, both funded 
by the Ministry of Economy, Innovation and Science of Junta de Andalucía (Regional Government of Andalusia). 
He is a member of the European Television History Network and the Spanish Association of Historians of 
Communication (AHC). He is coordinator of the “Production and media content” of the Spanish Association of 
Communication Research (AE-IC).

21 The exploitation of television memories through magazines, shows, comedy or even parody has also been evident in the last decade. See, 
for example, the programme devoted to the Eurovision Song Contest in the RTVE show Los mejores años de nuestra vida (2009), a Spanish 
adaptation of Italian RAI’s format I migliori anni. Cfr. Juan Francisco Gutiérrez, ‘Algunas reflexiones y numerosos retos en la investigación 
de las relaciones entre memoria y televisión,’ Aurora. Revista de Arte, Mídia e Política, 10, 2011, p. 20-35. Available at: http://www.pucsp.br/
revistaaurora
22 Cuéntame como pasó is essentially an adaptation of the US series The wonder years and similar versions have appeared in Italy and Portugal. 
Images of the show were even used in the opening ceremony for the 2012 Olympic Games in London.

J. F. Gutiérrez Lozano, Spain Was Not Living a Celebration

VIEW Journal of European Television History and Culture Vol. 1, 2, 2012
Article ID: jethc014 | URL: http://www.viewjournal.eu

Publisher: Netherlands Institute for Sound and Vision in collaboration with Utrecht University, Maastricht University and Royal Holloway University of London. 
Copyright: The text of this article has been published under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Netherlands License. This 

license does not apply to the media referenced in the article, which is subject to the individual rights owner’s terms.

http://www.rtve.es/alacarta/videos/television/cuentame-como-paso-1x01-retorno-del-fugitivo/385751/
http://www.rtve.es/alacarta/videos/television/cuentame-como-paso-1x01-retorno-del-fugitivo/385751/
http://cms.hum.uu.nl/ethn/
http://www.ashiscom.org/
http://www.ashiscom.org/
http://www.ae-ic.org/
http://www.ae-ic.org/
http://www.rtve.es/alacarta/videos/los-mejores-anos/mejores-anos-nuestra-vida-eurovision/504107/
http://www.imigliorianni.rai.it/dl/portali/site/page/Page-8851f39a-8e6f-471a-987e-05db2c941c56.html
http://www.pucsp.br/revistaaurora
http://www.pucsp.br/revistaaurora
http://www.viewjournal.eu
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/deed.en_GB

