
Repositorium für die Medienwissenschaft

Jelena B. Ćulibrk
Educational Imperialism: Phantom India and The Non-
Aligned Movement’s New World Information Order,
1969-1980
2022
https://doi.org/10.25969/mediarep/18978

Veröffentlichungsversion / published version
Zeitschriftenartikel / journal article

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Ćulibrk, Jelena B.: Educational Imperialism: Phantom India and The Non-Aligned Movement’s New World Information
Order, 1969-1980. In: VIEW. Journal of European Television History and Culture. Education & TV: Histories of a Vision,
Jg. 11 (2022), Nr. 20, S. 70–81. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/18978.

Erstmalig hier erschienen / Initial publication here:
https://doi.org/http://doi.org/10.18146/view.279

Nutzungsbedingungen: Terms of use:
Dieser Text wird unter einer Creative Commons -
Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0/
Lizenz zur Verfügung gestellt. Nähere Auskünfte zu dieser Lizenz
finden Sie hier:
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This document is made available under a creative commons -
Attribution - Share Alike 4.0/ License. For more information see:
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

https://mediarep.org
https://doi.org/10.25969/mediarep/18978
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/


1

volume 11 issue 21/2022

EDUCATIONAL  IMPERIAL ISM
PHANTOM INDIA  AND THE  NON-AL IGNED 
MOVEMENT ’S  NEW WORLD INFORMATION 
ORDER,  1969–1980

Jelena B. Ćulibrk
University of Southern California

culibrk@usc.edu 

Abstract: This article explores how the BBC’s new educational format, the BBC-2 docu-series, became 
consequential to global politics in the “long” 1970s. While educational television in the U.S. has long been 
an issue of contention among liberal and conservative political factions, European educational television was 
often understood by European legislators and media scholars as central to public broadcasting. This paper 
challenges such assumptions by uncovering 1970s debates over media ownership. In June 1970, the BBC 
showcased its new documentary series, Phantom India to much disapproval from the Indian state and the 
Non-Aligned Movement (NAM). In response to the Phantom India affair, the NAM established its Commission 
for Broadcasting in Sarajevo, Yugoslavia in 1976. And yet, this article shows how ideological inconsistencies 
between Yugoslav broadcasting and its foreign policy undermined the NAM’s efforts to truly challenge 
Western media hegemony. Through close textual analysis and archival research, I offer a new understanding 
of educational television in the 1970s as a battleground for political and cultural dominance in the, then, 
faltering liberal world-system. 

Keywords: BBC-2 documentary series, educational television, the Non-Aligned Movement, Phantom India, 
Yugoslav television, 1970s

1  G ov e r n i n g  b y  T V :  B B C ’ s  E d u c a t i o n a l  P r o g r a m m i n g 
a n d  G e o p o l i t i c s  i n  t h e  “ L o n g ”  1 9 7 0 s

In June 1970, the British Broadcasting Corporation (BBC) showcased its new documentary series directed by the 
French filmmaker Louis Malle. Phantom India was Malle’s cinematic voyage to India in the shape of a personal film 
essay. The Criterion Collection continues to advertise the piece as Malle’s “most personal film… infused with his 
sense of discovery, as well as occasional outrage, intrigue, and joy.”1 Made as a seven-part mini-series, with a single 
episode lasting 50-minutes, its broadcast on the newly established BBC-2 channel was part of an effort to bring British 
audiences high-quality television and showcase the new possibilities of colour broadcasting. Indeed, the Corporation’s 
second channel BBC-2 became world-renowned for its documentary series such as Kenneth Clark’s history of 
Western art Civilisation (1969) and Jacob Bronowski’s history of science The Ascent of Man (1973).2 While audiences 
applauded the BBC-2 series and North American production companies offered future co-production deals, former 
British colonies, such as India, saw this novel educational format as an imperial onslaught. As Prime Minister Indira 

mailto:culibrk@usc.edu
https://www.criterion.com/films/673-phantom-india


J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

2

Gandhi’s government concluded, Phantom India was no objective portrayal of the modern Indian state but an 
intentional sabotage of the country’s post-imperial independence.3 The diplomatic scandal, dubbed by the Indian press 
“the Louis Malle affair,” had far-reaching consequences for India’s Pre-Emergency government as well as for the 
Non-Aligned Movement (NAM). BBC’s Bureau Chief, Mark Tully, was expelled from India and the government enacted 
various forms of media censorship. But, most importantly, this diplomatic crisis urged the NAM to draft strategies for a 
decolonised global media network. These efforts culminated in 1976 when the NAM established its Broadcasting 
Commission in Sarajevo, Yugoslavia. Emboldened by these new developments, UNESCO formed the 1980 MacBride 
Commission for the New World Information and Communication Order. In protest, the U.S. government under Ronald 
Reagan left UNESCO in 1984, while Margaret Thatcher’s government criticised the Commission for adhering to 
“socialist” demands. How did European educational television initiate such far-reaching debates over media 
ownership?

This article revisits the forgotten 1970s debates over media ownership by looking at how Phantom India 
disparaged worldwide decolonisation projects through its unflattering depictions of post-1947 India. On the one 
hand, the BBC docu-series were developed to attract an audience previously excluded from educational 
broadcasting while, on the other hand, address the diminishing role of former imperial powers such as Britain. My 
point is that these seemingly unrelated trends, the expansion of educational television to adult viewers as well as 
the weaning position of Western liberal states, were connected. By 1968, it became clear to both political elites 
and citizens that the post-World War II consensus had come to a definite end; the year uncovered multiple 
ruptures in what historians have called “the modern world-system” or Western liberal states’ global network of 
economic and political dominance.4 The BBC docu-series were intentionally created to address this pervasive 
feeling of cultural decline. Consider, for example, the inaugural docu-series program Civilisation (1969). The 
show was motivated by two central questions—what made the West unique and how might it be inoculated from 
global political instability? Civilisation’s presenter, art historian Kenneth Clark, launched the docu-series through 
this memorable passage:

Looking at those great works of Western man and remembering all that he has achieved in philosophy, poetry, 
science, lawmaking, it does seem hard to believe that the European civilization can ever vanish. And yet, you 
know, it has happened once. All the lifegiving human activities that we lumped together under the word 
civilization have been obliterated once in Western Europe when the Barbarians ran over the Roman Empire. 
For two centuries, the heart of European civilization almost stopped beating. We got through by the skin of our 
teeth. In the last few years, we developed an uneasy feeling that this could happen again. 

Undoubtedly, Clark’s appearance, the Harris Tweed coats, and his “stiff but cordial” presentation reminded one of 
older notions of Britishness that seemed to have been disappearing ever since the 1948 docking of HMT Empire 
Windrush.5 And yet, Civilisation centered its analysis of decline on the threat posed by “unbridled” politics or waves of 
protests throughout the 1960s. These first truly global protests, from Czechoslovakia to Mexico, erupted in 1968 over 
a variety of issues, not least the rising unemployment rates, women’s rights, and the bureaucratisation of politics. But 
what all of them had in common was general dissatisfaction with how post-World War II economic and political 
reconstruction failed to create a form of popular government. Civilisation echoed this sentiment of cultural turmoil while 
also undermining the protests’ political demands.6 As a result, the BBC projected educational television as ambitious 
enough to tackle the period’s “crisis of confidence” without legitimising political action.

Perhaps in no other decade did television expand so rapidly. The 1960s were the golden age of TV documentaries 
because of a growing sense that people needed to be informed about the increasingly fast-paced world.7 New forms 
of documentary filmmaking such as cinema vérité and direct cinema alongside the recruitment of documentary 
practitioners to work on television, helped establish educational documentaries as one of television’s fastest-growing 
TV genres.8 In the words of Duncan Ross, an offspring of the British Documentary Movement who worked at 
establishing BBC’s documentary programming, television was documentary’s natural terrain for it provided a growing 
audience able to be persuaded on the necessity of self-betterment.9 This was an old idea of documentary media, 



J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

3

espoused in the 1930s by John Grierson, that sought to enact popular governance through visual means.10 
Undoubtedly, it was imperative for Cold War bureaucrats to comprehend that television, a medium they personally 
disliked, or more often, failed to understand, was increasingly central to everyday life.11 But to analyse the rise of 
educational television in this fraught political and economic period of the 1960s, we need to expand our usual 
understanding of instructional media.

Educators and child psychologists have studied educational television from its earliest days by exploring effects of 
prolonged exposure to screens and television’s suitability for children’s psychophysical development.12 These writings 
were rarely attentive to analysing educational media as a cultural practice, whereas television studies were, up until 
the last decade, disinterested in what TV scholars perceived as a fairly uncontroversial, to some even “tedious” TV 
genre.13 Fortunately, this neglected form of television has recently garnered increased attention. One example is Anna 
McCarthy’s book The Citizen Machine, which argues that early U.S. television adopted educational broadcasting to 
create a distinctly post-World War II definition of democracy to suit the country’s Cold War geopolitics.14 Charitable 
organisations tied to large U.S. corporations, such as the Ford Foundation and DuPont, sponsored educational shows 
that propagated the values of classical liberalism (i.e., economic freedom and individualism) in an effort to ensure 
unrestricted circulation of capital on the global market. As such, educational television was developed in the 1950s 
and 1960s as a form of biopolitical power. In a similar Foucauldian vein, literary scholar Ian Hunter long argued that 
organised education should be seen as a set of cultural techniques which institute new forms of being in the world.15 
In contrast to a purely ideological study of educational television, which recognised state-sponsored education as 
repressive for the “authentic” national culture and class-consciousness, Hunter used Foucault’s descriptive method to 
show how organised education produced new subjectivities. Surely, educational television acquired a more prominent 
place in European broadcasting when it transitioned from what scholars have called “School TV” to general self-
improvement.16

But the U.S. context has been well-documented through the crucial place public broadcasting has had in debates 
between the Democratic, and Republican Party from the 1960s onwards. As media scholars have shown, U.S. 
educational television was instituted as a core value of public broadcasting through the 1967 Public Broadcasting Act 
and ever since, criticised by right-wing factions within the Republican party for its “liberal bias.”17 In a far less 
controversial manner, European public broadcasting has upheld its educational mission as central to the ways 
broadcasting developed across the continent. Legislators and media scholars have defined European educational 
broadcasting as public television’s core mission. But historically, such powerful rhetoric has not inoculated educational 
content from debates on the dominance of Western media corporations like the BBC. Because the Corporation was 
among the first to reform and expand educational broadcasting beyond its traditional school-age audience, it is 
pertinent to uncover how educating, and thus governing by television was adopted, and contested in countries not 
traditionally part of the Western world. Two countries perhaps most responsible for establishing and leading the 
Non-Aligned Movement, Yugoslavia, and India, are good counterarguments for studying the ways in which European 
educational television provoked reactions to its new cultural techniques. 

What follows is a story of how one successful mini-series, Phantom India, sought to reposition the Western televisual 
gaze at a moment when the NAM seriously challenged its global influence. In the first part of this article, I offer a close 
reading of Phantom India to show how the series undermined post-imperial India, and why the program generated 
such a strong opposition within the Indian government, and the NAM. In this volatile political and economic period, 
educational television emerged as a terrain on which the future world order was debated and redefined through the 
Movement’s institutionalisation in the 1970s. And yet, in the second part, I present the unfortunate failure of the NAM’s 
efforts through the example of Yugoslav broadcasting. I interject this socialist country in the Anglo-Indian diplomatic 
affair because Yugoslav broadcasting and its TV executives were essential to the NAM’s media policy. Yugoslav TV 
executives headed the NAM’s Commission for Broadcasting, and Yugoslav TV workers helped build other NAM 
member state’s broadcasting systems. But reconciling Yugoslav Third World internationalism and TV executives’ 
desire to develop Yugoslav television on-par with Western public broadcasting, not least the BBC, was a fraught 
endeavour.



J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

4

2  P h a n t o m  I n d i a

The second BBC television channel was established in 1964 to supplement the perceived cultural and educational 
needs of the British public.18 From its inception, BBC-2 struggled to achieve an appropriate balance between high-
brow programming and the audience’s engagement.19 Although this trend would mark the channel’s early years, the 
introduction of colour television in 1967 managed to temporarily curtail these anxieties by fusing a novel televisual 
technology (colour) with an ambitious new form (TV history). Purposefully, the BBC-2 docu-series were produced to 
showcase all the possibilities of colour. Up until the mid-1960s, educational television was exclusively produced in TV 
studios with simple décor and a mise-en-scène, often mimicking a school lectern. Likewise, educational programming 
was often relegated, in both Western and Eastern Europe, to the early morning hours to fulfil the needs of school-age 
children.20 But since colour television was propagated, in the 1960s, as an immersive experience, ideally suited to 
exploration of new worlds, the BBC docu-series were exclusively produced out-of-studio.21

One of the first shows to revolutionise educational broadcasting on BBC-2 was the above-mentioned Civilisation. 
Presented by the acclaimed historian of art and the wartime Ministry of Information bureaucrat Kenneth Clark, the 
show fulfilled diverse functions. On the one hand, it was an educational show that pedantically studied important 
historical periods of Western European art; on the other hand, it was a revived celebration of Western civilisation. By 
televising original historical sites and museums, the show provided an expanded vision of Western cultural heritage 
equally suitable for the growing colour TV industry. Likewise, Malle’s Phantom India was both a visually rich 
exploration of “an exotic land” as well as an authoritative account of Britain’s most important ex-colony. Colour 
television, specifically in Phantom India, managed to fuse and make evident the newly formed relationship between 
the modern expansion of capital with older notions of colonial exploration.

Video 1. Episode 1, ‘The Skin of Our Teeth,’ Civilisation (BBC-2, 1969).

The production of Phantom India was influenced by the uneasiness of former imperial powers over their colonial 
heritage. Consider the 1956 Suez crisis, during which Britain was internationally reprimanded and embarrassed for 
infringing on Egypt’s sovereignty. For Britain, the post-World War II order ushered in an era of what Paul Gilroy called 
“postimperial melancholia,” or a pervasive feeling of uncertainty in once imperial metropoles.22 Especially through its 
antithetical relationship to Hollywood, European auteur cinema was particularly self-conscious and, to an extent, 
aware of its ideological stakes. In the Phantom India’s inaugurating episode, this observation is bluntly invoked: 
“Everywhere we go, the first things we see are their eyes, their stares. In a moment, we are surrounded by Indians. 
We came to see them, but they are the ones looking at us… The roles have reversed: We’ve become the show 
and they the audience.” 

https://youtu.be/JxEJn7dWY60?t=138


J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

5

Video 2. Episode 1, ‘The Impossible Camera,’ Phantom India (BBC-2, 1970).

Scholars have defined this sensitivity in cultural production as redemptive. In other words, European art cinema 
appropriated modernist filmmaking techniques to make sense of the post-imperial moment.23 For example, Phantom 
India mimics the old colonial genre of travel writing while also self-consciously “liberating” it from the constraints of the 
dominant Western gaze; the series seemingly invites a returned gaze.  By undermining the importance of the Indian 
elite and the expert class in post-1947 India, Malle’s documentary fixates on the subaltern. Malle’s on-screen voyage 
fixates on, what Ranjani Mazumdar termed, “the spectacle of inequality.”24 The series represents India as a paradox 
as it relies on the one hand, a well-read and well-educated middle-class, while on the other hand, slave-like labour. 25 
Such stark dichotomies constitute an experience of “shock” present in the logic of modern Indian cities. However, 
Malle does not employ the distanced perspective, akin to the Bombay film spectacles that utilise the aerial shot as a 
disciplining, almost Panopticon-like, function of transforming the unruly into observable and controllable subjects. 
Reminiscent of the cinema vérité style, Malle’s camera glides through the crowd and establishes its veracity by 
supposedly becoming one with the ordinary, the crude, and the everyday. 

Video 3. Episode 4, ‘Dream and Reality,’ Phantom India (BBC-2, 1969).

https://youtu.be/XFGO8oL0RLk?t=454
https://youtu.be/AwuWCkRqVDM?t=979


J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

6

Additionally, in episode four ‘Dream and Reality,’ Malle represents post-independence India as a pre-modern slavery, 
in which impoverished inhabitants, in no way citizens for Malle, toil away: building mudbricks, picking tea leaves, or 
manually expanding the British-era railroad. By showing images of almost feudal-like labour, Phantom India 
emphasises the apparently gruesome living conditions in modern India.26 The documentary series did not cause 
outrage just for the unfavourable representations of Indian slums but also for other, soon-to-be, controversial markers 
of PM Indira Gandhi’s rule. For example, in episode two, the viewers are given glimpses of the family planning exhibit 
at the Madras Fair. Malle’s cynical commentary subtly condemns the government’s sterilisation practice: “Yet the 
campaign does not lack imagination, it offers a free radio to any man who agrees to be sterilised.” Forced sterilisations 
produced, perhaps, the harshest criticism of Gandhi’s first government. By representing India’s policy with sarcastic 
commentary, juxtaposed with unflattering close-up shots portraying dangling (Malle adds “Russian”) condoms, 
Phantom India ridiculed the country’s state-sponsored visual education undertaken by India’s Films Division.

Video 4. Episode 2, ‘Things Seen in Madras,’ Phantom India (BBC-2, 1969).

Only by the end of the BBC-2 series, in episode seven, do audiences get a glimpse of objects and places akin to the 
Films Division’s documentaries such as Hindustan Ambassador cars or Bombay’s petrochemical industry.27 Yet, 
Bombay was still presented as rife with vice. Prostitution, crowds, and unsanitary conditions all visually represented 
the experience of modern-day Bombay. In contrast, the Films Division’s interview documentary We Want to Live 
(1970), produced at the height of the Affair, gave far more attention to the problems of Bombay’s sex workers; it 
refused to relegate them to a slum spectacle. Comparing Malle’s view of India with the decades-long state 
propaganda, it becomes understandable why there was such a strong diplomatic retribution. In part, the Affair was a 
result of visual dissonance, because for decades, India’s Films Division developed a particular notion of India’s 
post-imperial modernity that Malle sought to disrupt.

Video 5. We Want to Live (Films Division, 1970).

https://youtu.be/xsGmgqyzfL8?t=1054
https://youtu.be/Fd9KOU2rbDM?t=335


J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

7

3  T h e  N o n - A l i g n e d  M ov e m e n t ’ s  R e s p o n s e  a n d 
Yu g o s l a v i a ’ s  c h a l l e n g e

The Non-Aligned countries reached several conclusions around the time of Phantom India’s broadcast on the BBC-2 
channel. First, recently decolonised countries finally understood that Western democracies would not allow them to be 
fully independent, nor would they help them develop economic stability; any reform had to be initiated within the 
countries themselves and by developing trade networks with other NAM members. Perhaps most importantly, the 
NAM countries understood that as traditional imperial networks retreated, new forms of dominance were being 
established. While classical liberalism of the nineteenth century heavily relied on military power, post-World War II 
(neo)liberalism was based on supranational financial, legal, and media institutions.28

Before the 1970s, the NAM lacked a stable institutional framework that would help translate conclusions from their 
annual meetings into policy. The Phantom India scandal coincided with the NAM’s efforts to create an international 
axis of economic and political power through regular meetings and a robust international economic and media 
network. Historian Jürgen Dinkel reads the opportunity to do this in the 1970s, and not in the decade prior, as a 
symptom of the NAM’s struggle to pierce through a fiercely bipolar world dominated by the U.S.-Soviet conflict.29 
Paradoxically, the destruction of the Bretton Woods system in 1971 provided an opportunity. The Bretton Woods was a 
post-World War II monetary institution, developed to control the exchange of foreign currency pegged to the U.S. 
dollar at a fixed rate. Once the system fell through, due to Richard Nixon’s ad-hoc measure at curbing U.S. stagflation, 
all currencies imploded. To stabilise foreign trade, the NAM countries undertook bold economic experiments. The 
starkest example of these new economic measures was the oil embargo instituted by the NAM’s oil-producing 
countries (OPEC) to regain control over their natural resources. 

Undoubtedly, the NAM countries understood that these economic measures would have to be supported by an equally 
ambitious media network—favourable public opinion was indispensable to the NAM’s geopolitical aims. In the words 
of the Yugoslav Federal Secretary of Information, Ismail Bajra, new forms of Western imperialism extended to culture 
by maintaining a one-way flow of information through the dominance of Western press agencies.30 Efforts to envision 
an independent media network culminated in 1976 with the establishment of the NAM’s Commission for Broadcasting. 
As a direct answer to the Phantom India diplomatic scandal, NAM sought to curtail future unflattering representations 
of its member states by producing more “honest” media depictions.31 This was the main goal agreed upon at the first 
conference in Sarajevo, a city purposefully chosen to signal the struggle against Western colonialism; it was here that 
Gavrilo Princip mortally wounded the Archduke Franz Ferdinand. This infamous prelude to World War I was 
represented in Yugoslav historiography as the first step in the international struggle against imperialism. Indeed, four 
European empires disintegrated after the War which seriously destabilised the liberal world-system.32 It was, perhaps, 
the only claim Yugoslavia had in its fight against world imperialism. In other words, Yugoslavia remained an oddball in 
the Movement even though it was essential to establishing and leading the NAM’s Commission for Broadcasting. This 
contradictory position was perhaps most visible in Yugoslavia’s TV culture, and it severely strained the NAM’s efforts 
to reform global communication.33

Reading archival documents of Yugoslav TV’s Executive Board meetings, one gets an impression that goals proposed 
at the NAM’s meetings were not easily translated to the countries’ domestic setting. Consider, for example, an 
early-1968 meeting held in Belgrade during which the Yugoslav TV executives displayed unusual reluctance in hosting 
a TV director from Nigeria (a fellow NAM member since 1964). Ivko Pustišek, the Yugoslav Radio-Television (JRT) 
Director, concluded: “Comrades, I think we have no interest in hosting the Nigerian TV executive. That can only be of 
interest for the Federation, and if that is so, they should pay for it.” Moreover, Boris Mikoš, TV Ljubljana’s General 
Director, sarcastically remarked that the Nigerian executive’s visit would consist of, after all, coming “to one’s house for 
lunch, the others for dinner, and asking for magnetophonon tapes.”34 Yet, minutes later, the Board enthusiastically 
welcomed the Danish TV executive’s visit to Yugoslavia in what they deemed as a remarkable opportunity to 
strengthen their ties with Denmark. Noticing the inconsistency, Vojo Savić, director of TV Sarajevo and president of the 
Yugoslav TV Executive Board, suggested that their decision to decline the Nigerian TV’s General Director was 



J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

8

contradictory given Yugoslavia’s role in the Movement: “We are dismissing those that are less developed. Although 
with them our exchange and collaboration are less likely than with Denmark.”35 The kerfuffle ended with the Board 
finally agreeing to host the Nigerian guest because, as they openly acknowledged, rattling Yugoslavia’s political 
echelon could potentially deny them future funding.

This brief historical episode exemplifies what other scholars have called Yugoslavia’s “performative solidarity” in the 
Movement.36 Indeed, the country failed to interrogate and denounce racialised structures of world imperialism by 
maintaining their European superiority vis-à-vis “those less developed.”37 But the archival anecdote also shows how 
Yugoslav Third World internationalism, the core of its foreign policy, ran contrary to Yugoslav TV executives’ desire to 
build television along Western lines. Merely years after the NAM’s consequential 1961 Belgrade Meeting, Yugoslavia 
was already showing contradictions in its foreign and domestic policy. In 1965 when the Yugoslav economy underwent 
a tectonic shift by instituting “economic reforms,” a euphemism for a market economy, its television stations had to be 
financially self-sufficient. Even though there was no real competition among Yugoslav television stations akin to those 
present in British broadcasting, where the BBC competed with the commercial ITV network, Yugoslav television still 
needed to financially sustain itself through popular programming. Consequently, Yugoslav television imported the bulk 
of its programme from Britain and the United States, including hit shows such as Peyton Place, the Perry Mason 
Show, and Civilisation. Programme exchange with developing countries, in the eyes of those running Yugoslav 
television, was neither culturally desirable nor financially necessary.

After all, Yugoslavia was one of the founding members of the European Broadcasting Union in 1950 and participated 
in developing European television before it had a domestic TV system. Hence, it is not surprising that a BBC-2 docu-
series such as Civilisation received accolades in Yugoslavia, an official recognition in 1969 at the Yugoslav TV Festival 
on Lake Bled, followed by a successful book version of the series.38 In the 1970s, Yugoslav television extensively 
collaborated with Western broadcasters which made Yugoslav know-how essential to the NAM’s Commission for 
Broadcasting. But unlike their predecessors from the late-1960s, Yugoslav TV professionals involved with the 
Commission, such as Anton Krašovec, TV Ljubljana’s General Director and the head of the NAM’s Broadcasting 
Commission, and Zlatko Sinobad, former Yugoslav Ambassador to Finland, were not dismissive towards developing 
countries and sought to support their TV systems. Nevertheless, they were frustrated by the Movement’s, and 
Yugoslav policymakers’ inability to bypass rhetorical commitment and offer a substantial change in the global media 
system.39 

Perhaps more tragically, similar inconsistencies were present across the Movement. As the NAM accused Western 
countries of censorship, multiple member states were infringing on media and human rights back home. But perhaps 
the surest sign of NAM’s inability to devise a genuinely independent media culture was the member states’ 
overwhelming focus on Western models of communication and entertainment. For example, one of the most critical 
conclusions from the conference held in Baghdad in 1978 was that all NAM members should create an official media 
“portrait” of their countries to control the representation of their image.40 India already succeeded in producing one 
such portrait. Still, it was developed, by mimicking BBC-2 docu-histories. The Indian government sought to discredit 
Phantom India by producing, paradoxically, a similar visual history at the height of the Emergency era in 1976. The 
five-part documentary series Indus Valley to Indira Gandhi, directed by S. Krishnaswamy, was an ambitious visual 
history marketed by Warner Bros, the film’s international distributor, as an answer to the BBC’s documentaries. The 
series’ trailer directly countered the discourse around the Phantom India Affair and the visual tropes it established. The 
images of slums were juxtaposed to India’s steel industry and enhanced by the trailer’s commentary that explained 
India’s persistent poverty through the on-screen “heroic efforts to solve our problems.” Shots like these equate the 
eradication of slums to unwavering modernisation and complement the Films Division’s visual rhetoric. The trailer 
ends with a promise to “change your perception of India” as an additional assurance of its righteousness over false 
Western representations such as Phantom India. Krishnaswamy’s documentary instantaneously became a national 
treasure with mandatory screenings for school-age children, and special broadcasts on the Indian TV network 
Doordarshan during historic events such as PM Indira Gandhi’s 1984 Assassination.41 But in repeating the cultural 
techniques set by the BBC, the series failed to provide an independent media experience from the one already 
undertaken by Western educational series. 



J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

9

Video 6. Episode 1, Indus Valley to Indira Gandhi (Krishnaswamy Associates, 1976).

4  C o n c l u s i o n

Phantom India’s broadcast reverberated in several directions. First, it produced years long diplomatic strife between 
India and Britain. Apart from expelling the BBC’s correspondent, India closed off the country for British media 
corporations and stifled the production of subsequent series such as The Ascent of Man (1973) and The Age of 
Uncertainty (1977). Second, the Louis Malle Affair emboldened the Non-Aligned Movement to interrogate ways in 
which new forms of imperial dominance were being enacted through global informational systems. Although Phantom 
India was a single case study, it managed to rally non-aligned member states against what they perceived as negative 
portrayals of decolonisation. Although NAM understood the need to fight against media dominance as a new form of 
corporate imperialism, it failed to create a sustainable alternative. Yugoslav TV executives were particularly ill-suited to 
lead the Commission; their desire to develop Yugoslav television on the model of the BBC and other Western media 
corporations was in stark discord with Yugoslav Third World internationalism. Moreover, new educational programmes 
such as the BBC-2 docu-series were influential to domestic documentary productions in India and elsewhere. 
Internationally, the NAM countries sought to counter Western media models, but domestically, providing an 
independent media language was often relegated to emulating Western European and U.S. television. By adopting 
Western-style communication and entertainment, alongside the urgency to tame political and economic crises at 
home, the Non-Aligned Movement failed to tackle Western media corporations’ cultural hegemony.

This study has taken multiple directions and produced a collection of what others, such as historian Kris Manjapra, 
called the history of entanglements.42 Entanglements provide a liberating terrain for the study of multiple events 
inspired by or emanating from Phantom India. My point is that if we want to understand the fraught 1970s, we need to 
study the BBC-2 docu-series’ entangled histories with Western and Non-Aligned countries. Getting this history right 
matters because it expands our usual understanding of European public broadcasting. Even though its impetus to 
educate and inform continues to be lauded by legislators, educational television was historically entangled with a 
variety of geopolitical struggles. Docu-series such as Civilisation and Phantom India were produced to counter 
Western “cultural decline” and provide a revitalised form of the liberal world-system. While the BBC initially began 
exporting the series to garner foreign currency under the first substantial crumble of Britain’s welfare system in the 
mid-1960s, the docu-series became central to the period’s political and economic debates. What made the BBC-2 
documentary series so relevant to geopolitics was their successful amalgamation of education and entertainment 
presented through “a personal view” of charismatic public intellectuals and filmmakers. The intricacies of an 
increasingly globalised world in the 1970s, when former imperial powers and newly emerging nation-states fought 
for political and economic dominance, were perhaps most noticeable through the decade’s educational television. 

https://youtu.be/M_HbPv8S7Kk?t=267


J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

10

But despite the decade’s crises, it is paramount for historians today to narrate the period as not one of just stagnating 
economic growth and inflation but as an era of missed opportunity to persist with policy reforms initiated in the 1970s.43

N o t e s

1.	 Anon., “Phantom India,” https://www.criterion.com/films/673-phantom-india.
2.	 The docu-series program was adopted by U.S. public broadcasting. PBS produced several acclaimed series such as Milton 

Friedman’s Free to Choose (1980), and Carl Sagan’s Cosmos (1980).
3.	 British politician, and media scholar Alasdair Pinkerton wrote an excellent account on the relationship between the BBC and 

Indira Gandhi’s government following the broadcast of Phantom India. While Pinkerton carefully analysed the history of radio 
broadcasting and the BBC’s role in South Asia, my paper focuses on the docu-series’ role in provoking the Non-Aligned 
Movement’s decolonisation of global media. Alasdair Pinkerton, “A new kind of imperialism? The BBC, cold war broadcasting, 
and the contested geopolitics of South Asia,” Historical Journal of Film, Radio and Television 28, no. 4 (2008): 537–555.

4.	 Immanuel Wallerstein and Sharon Zukin, “1968, Revolution in the World-System: Theses and Queries,” Theory and Society 
18, no. 4 (July 1989): 431–449.

5.	 This was how Peter Montagnon, Civilisation’s co-director, and producer, described Clark’s relationship to the BBC’s production 
team. Letter from Peter Montagnon to BBC-2 Executives, May 16, 1967, 1, T 53/177/1, Civilisation: Correspondence and 
General, The BBC Written Archives Centre, Caversham.

6.	 This was especially evident in episode 11 “Fallacies of Hope” when Civilisation juxtaposed the failures of the French Revolution 
to May 1968 protests in Paris. Moreover, the series employed a classic strategy in delegitimising by narrating it as a uniquely 
student movement. Civilisation intentionally overlooked the fact that May 1968 was the largest workers’ strike in French history. 
Kristin Ross, May ’68 and its Afterlives (Chicago and London: The University of Chicago Press, 2002).

7.	 James Chapman, A New History of British Documentary (London: Palgrave Macmillan, 2015), 172–178.
8.	 TV Zagreb’s production of documentary content peaked in 1979, a number never surpassed even during Croatia’s 

independence. Zrinjka Peruško and Antonija Čuvalo, “Comparing Socialist and Post-Socialist Television Culture. Fifty Years of 
Television in Croatia,” VIEW Journal of European Television History and Culture 3, no. 5 (2014): 144.

9.	 Duncan Ross was a member of the BBC’s newly established documentary department. As Paul Rotha’s assistant, he was 
directly involved with the British Documentary Film Movement. Likewise, Rotha would express a similar sentiment on the 
fruitful cooperation between television channels and documentary filmmakers. In his 1955 article, Rotha urged practitioners to 
consider television as documentary’s crucial distribution partner akin to British governments’ and corporations’ sponsorship of 
documentary cinema in the 1930s. See Paul Rotha, “Television and the Future of Documentary,” The Quarterly of Film Radio 
and Television 9, no. 4 (1955): 373, and Duncan Ross, “The Documentary in Television,” BBC Quarterly 5, no. 1 (1950): 19.

10.	 Lee Grieveson, Cinema and the Wealth of Nations: Media, Capital, and the Liberal World System (Oakland, California: 
University of California Press, 2018), 180–184.

11.	 “Rather than an instrument of propaganda, television was a profoundly ambivalent medium in the hands of party authorities.” 
In: Anikó Imre, TV Socialism (Durham: Duke University Press, 2016), 7.

12.	 For instance, S. M. Fisch, Children’s Learning from Educational Television: Sesame Street and Beyond (New York, 
NY: Erlbaum Associates, 2014); Lauren Hale and Stanford Guan , “Screen Time and Sleep among School-aged Children and 
Adolescents: A Systematic Literature Review,” Sleep Medicine Reviews 21, (2015): 50-58. Leading journals in the field include 
the British Journal of Educational TV and the U.S. journal Media Psychology.

13.	 While no scholar published such a description of educational television, my personal experience of writing a dissertation 
project on the BBC-2 docu-series was met with objections that I was focusing on a dull, even unwatchable, TV program.

14.	 Anna McCarthy, The Citizen Machine: Governing by Television in 1950s America (New York: New Press, 2010).
15.	 Ian Hunter, Culture and Government: The Emergence of Literary Education (London: Macmillan Press, 1988), 4.
16.	 Imre, TV Socialism, 48.
17.	 Laurie Ouellette, Viewers Like You? How Public TV Failed the People (New York: Columbia University Press, 2002), 175; 

Aniko Bodroghkozy, Equal Time: Television and the Civil Rights Movement (Urbana, Chicago, and Springfield: University of 
Illinois Press, 2012), 41–60. 

18.	 Leonard Miall, “Progress in Planning BBC 2,” 1962, File 1B, T16/315/2, TV Policy, BBC 2, 1963-1968, The BBC Written 
Archives Centre, Caversham.

19.	 Tim Boon, “‘Programmes of Real Cultural Significance’: BBC2, the Sciences and the Arts in the Mid-1960s,” Journal of British 
Cinema and Television 14, no. 3 (2017): 329.

20.	 On Yugoslav television, from 9.35 am up until 5 pm, all TV stations would broadcast educational shows such as “TV in school,” 
Russian and English language, as well as “Basics of rudimentary education.” See TV programme, TV Revija, no. 206 
(February 5, 1971): 15.

https://www.criterion.com/films/673-phantom-india


J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

11

21.	 Susan Murray, Bright Signals: A History of Color Television (​Durham and London: Duke University Press, 2018), 256. 
22.	 Paul Gilroy, Postcolonial Melancholia (New York: Columbia University Press, 2005), 90.
23.	 “Concentrated within the anxieties of European modernism, exacerbated by accusations of vocal and violent colonial subjects, 

was the shock of self-awareness, the fear of history, the confusion over one’s capabilities, and the use of a disintegrating 
political present to confront a suddenly opaque past.” Priya Jaikumar, Cinema at the End of Empire: A Politics of Transition in 
Britain and India (Durham, N.C.: Duke University Press, 2006), 166.

24.	 “...the city of debris overlaps with the city of spectacle in Bombay. The proximity of the two worlds has become the dominant 
visual trope to describe life in the city.”  In Ranjani Mazumdar, Bombay Cinema: An Archive of the City (Minneapolis: University 
of Minnesota Press, 2007), 112.

25.	 The show was discussed in the Indian press before its debut on the BBC-2 channel. Dileep Padgaonkar, journalist and an 
employee of the Indian Embassy in Paris, summarised the reactions to the screening among the French audience and the 
Indo-French community. Slums re-emerged once again: “What is not equally obvious is why the same concern and fervour are 
clogged up when it comes to ‘doing something’ about the slums at Aubervilliers and Nanterre sprawling on the periphery of 
affluent Paris.” This comment was made in relation to the enthusiasm present among some French Marxists who saw the 
Indian post-Independence condition, and Malle’s subaltern plea, as a fertile ground for a Marxist Revolution. Dileep 
Padgaonkar, “Malle’s Calcutta: Comment or Clinical Verification?,” The Times of India, May 12, 1969, 8.

26.	 The diplomatic strife over Phantom India began at the Indian High Commission in London. This de facto Indian Embassy in the 
Commonwealth era received numerous letters from members of the British-Indian Community who found the series insulting. 
For historian Suzanne Franks, the Affair reached such proportions because of the British-Indian diaspora’s growing influence: 
“The Indian diaspora in the UK in the 1970s and 1980s was emerging as an articulate and vocal political grouping, of which 
politicians and other institutions were obliged to take notice…Thatcher made regular trips to India from when she became party 
leader in 1975.” In: Suzanne Franks, “BBC Reporting in India in the 1970s and 1980s: Globally Connected Media Ahead of Its 
Time,” Historical Journal of Film, Radio and Television 32, no. 2 (2012): 208.

27.	 The Films Division’s more creative documentaries represented the Indian petrochemical industry in a surprisingly poetic way. 
For example, On the Move (1970), a 33-minute colour documentary directed by S.N.S. Sastry connects modern, post-1947 
India with its pre-colonial past by relating the petrochemical industry to its ancient temples.

28.	 My doctoral project “Screening the Invisible Hand: State-sponsored Documentary Media, (Neo)Liberalism, and the Riddle of 
Politics, 1918-1980” examines the relationship between twentieth century (neo)liberalism and media institutions such as the 
Empire Marketing Board, the Ministry of Information, and the BBC. 

29.	 Jürgen Dinkel, The Non-Aligned Movement: Genesis, Organization and Politics (1927-1992) (Leiden and Boston: Brill, 2019), 
133–135.

30.	 “Dokumenta Petog Sastanka, Govor Ismail Bajra,” 2-3, Beograd, 1979, F-123, Poslovna zajednica radiodifuznih OUR-a 
“Jugoslovenska Radio-televizija,” Međunarodna saradnja, Dokumenta Komiteta za saradnju sa RDO nesvrstanih zemalja, 
Arhiv Jugoslavije [“Documents from the Fifth Meeting, Ismail Bajra’s speech,” 2-3, Belgrade, 1979, F-123, Yugoslav Radio-
Television Archive, International Cooperation, Committee for Cooperation with Non-Aligned Countries’ Broadcasters, Archives 
of Yugoslavia].

31.	 Anon., “TV Programme Bank Plan of Third World Supported,” The Times of India, October 12, 1979, 19.
32.	 The aftermath was so shocking to (neo)liberals, such as Ludwig von Mises and Walter Lippmann, that they lamented the end 

of Western civilisation. Jessica Whyte, The Morals of the Market: Human Rights and the Rise of Neoliberalism (London and 
New York: Verso, 2019), 55.

33.	 As media scholar Sabina Mihelj argued, studying Yugoslav television allows us to better grasp the inconsistencies in the 
Yugoslav political and economic project. In: Sabina Mihelj, “The Politics of Privatization: Television Entertainment and the 
Yugoslav Sixties,” in The Socialist Sixties: Crossing Borders in the Second World, eds. Anne E. Gorsuch and Diane P. Koenker 
(Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 2013), 260.

34.	 “I inače će se završiti tako da će doći kod jednog na ručak, kod drugog na večeru i tražiti magnetofonske trake.” “Sednica 
Upravnog odbora JRT u Beogradu,” February 12, 1968, 115, F-4, Zapisnici i stenografske beleške, Upravni odbor, F-4, 
Poslovna zajednica radiodifuznih OUR-a “Jugoslovenska Radio-televizija,” Arhiv Jugoslavije [“Meeting of the Yugoslav 
Radio-Television’s Executive Committee,” February 12, 1968, 115, F-4, Minutes and stenographic notes, Executive Board, 
Yugoslav Radio-Television, Archives of Yugoslavia].

35.	 “Ja mislim da je drug Miladin imao pravo, da mi malo odbacujem ove koji su manje razvijeni. Doduše sa njima je i razmena i 
saradnja manje moguća sa jednom Nigerijom, nego što je to slučaj sa Danskom.” Ibid., 121.

36.	 Jelena Subotić and Srđan Vučetić, “Performing Solidarity: Whiteness and Status-seeking in the Non-aligned World,” Journal of 
International Relations and Development 22, (2019): 722–743.

37.	 “Each of these performances was to some extent racialised. Socialised into a Eurocentric conceptual apparatus and white 
ignorance, Yugoslav leaders and diplomats consistently positioned themselves as superior… reinforced within an international 
system that readily recognised white countries like Yugoslavia while repeatedly denying non-white equality. Without this 
structure, Yugoslav leadership would arguably hesitate in attempting to join the NAM, to say nothing of claiming a leadership 
role within it.” Ibid, 735.



J.B. Ćulibrk, Educational Imperialism

12

38. Letter from Krsto Bulajić to Kenneth Clark, February 8, 1973, 8812/1/4/88/19, Papers of Kenneth Clark, Tate Archive.
39. “Priprema za Tanzaniju,” Ljubljana 1978, 21, F-123, Komitet za saradnju RDO nesvrstanih zemalja, Poslovna zajednica

radiodifuznih OUR-a “Jugoslovenska Radio-televizija,” Međunarodna saradnja, Dokumenta Komiteta za saradnju sa RDO
nesvrstanih zemalja, Arhiv Jugoslavije [“Preparations for Tanzania,” Ljubljana 1978, 21, F-123, International Cooperation,
Committee for Cooperation with Non-Aligned Countries’ Broadcasters, Yugoslav Radio-Television, Archives of Yugoslavia].

40. Dokumenta Drugog sastanka Komiteta za Saradnju, 9-10, Baghdad 1978, Komitet za saradnju RDO nesvrstanih zemalja,
F-123, Međunarodna saradnja, Dokumenta Komiteta za saradnju sa RDO nesvrstanih zemalja, Poslovna zajednica
radiodifuznih OUR-a “Jugoslovenska Radio-televizija,” Arhiv Jugoslavije [“Documents from the Second Meeting,” 9-10,
Baghdad 1978, F-123, International Cooperation, Committee for Cooperation with Non-Aligned Countries’ Broadcasters,
Yugoslav Radio-Television, Archives of Yugoslavia]

41. Subrahmanyam Krishnaswamy, An Unlikely Chemistry: Autobiography of a Couple (New Delhi: Rupa, 2018), 183.
42. “But similarities are not at issue here; entanglements are.” In: Kris Manjapra, Age of Entanglement: German and Indian

Intellectuals Across Empire (Cambridge, MA: Harvard University Press, 2013), 2–6.
43. Adam Tooze, “Who Is Afraid of Inflation? The Long shadow of the 1970s,” Journal of Modern European History 12, no. 1

(February 2014): 55.

B i o g r a p h y

Jelena Ćulibrk is a Ph.D. Candidate in the Department of Cinema and Media Studies, USC School of Cinematic Arts. 
Previously, she received an M.A. in Film Studies (University College London, 2014), and an M.A. in Comparative 
History (Central European University, 2015). Her doctoral project “Screening the Invisible Hand: State-sponsored 
Documentary Media, (Neo)Liberalism, and the Riddle of Politics, 1918-1980,” is supported by the Annenberg 
Fellowship (USC) and the Silas Palmer Fellowship (Stanford University).

VIEW Journal of European Television History and Culture Vol. 11, 21, 2022
URL: https://doi.org/10.18146/view.279

Publisher: Netherlands Institute for Sound & Vision in collaboration with Utrecht University, University of Luxembourg and Royal Holloway University of London. 
Copyright: The text of this article has been published under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This license does not apply to the media referenced in the article, which is subject to the individual rights owner’s terms.

https://doi.org/10.18146/view.279
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en_GB



