
Repositorium für die Medienwissenschaft

Emil Stjernholm
GDR Cinema on Swedish Television: The Formation of
Cultural Contacts and the Reception of East-German
Narratives
2021
https://doi.org/10.25969/mediarep/16246

Veröffentlichungsversion / published version
Zeitschriftenartikel / journal article

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Stjernholm, Emil: GDR Cinema on Swedish Television: The Formation of Cultural Contacts and the Reception of
East-German Narratives. In: VIEW. Journal of European Television History and Culture, Jg. 10 (2021), Nr. 19, S. 41–
58. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/16246.

Erstmalig hier erschienen / Initial publication here:
https://doi.org/http://doi.org/10.18146/view.259

Nutzungsbedingungen: Terms of use:
Dieser Text wird unter einer Creative Commons -
Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0/
Lizenz zur Verfügung gestellt. Nähere Auskünfte zu dieser Lizenz
finden Sie hier:
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This document is made available under a creative commons -
Attribution - Share Alike 4.0/ License. For more information see:
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

https://mediarep.org
https://doi.org/10.25969/mediarep/16246
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/


1

volume 10 issue 19/2021

GDR  C INEMA ON SWEDISH 
TELEVIS ION
THE FORMATION OF  CULTURAL  CONTACTS 
AND THE  RECEPTION OF  EAST-GERMAN 
NARRATIVES

Emil Stjernholm
Lund University

emil.stjernholm@kom.lu.se 

Abstract: This article studies the import of East German films by Swedish public service broadcaster Sveriges 
Radio, and their reception in the Swedish public sphere. While few GDR films reached theatrical distribution, 
Swedish television imported and broadcasted over 30 productions by the state-owned film studio DEFA during 
the 1970s and 1980s, making this the primary distribution window for East German film in Sweden. Relying on 
sources such as Sveriges Radio’s in-house correspondence and screening reports, the weekly Sveriges 
Radio magazine Voices in Radio/Television (Röster i Radio/TV) and the public service corporation’s annual 
reports, this study sheds light on the political, economic and ideological considerations involved in the cultural 
exchange between Sweden and the GDR.

Keywords: Swedish television, DEFA, film on television, transnational, transmedial, cultural exchange, 
reception

1  I n t r o d u c t i o n

During the Cold War, the media landscape became a battlefield for states that used culture as a diplomatic weapon.1 
In the German Democratic Republic (GDR), ideology guided cultural policy and international cultural exchange was an 
important way for the country to negotiate its image abroad.2 Likewise, international cultural contacts were of crucial 
importance for the state-owned GDR film studio Deutsche Film-Aktiengesellschaft (DEFA) – both in its efforts to 
entertain and educate East German audiences and in its ambition to export GDR cinema.3 Up until the fall of the Berlin 
Wall, Sweden’s location between the East and the West made it a key country (Schwerpunktsland) that East Germany 
prioritized in its advances and propaganda efforts.4 As commercial Swedish cinemas showed little interest in the 
distribution of GDR cinema, DEFA sought alternative paths of distribution by targeting Swedish television. In the 1970s 
and 1980s, the East German film studio developed institutional connections with SR, and during this time more than 
30 DEFA films were screened on Swedish television.

Although a lot of research has been devoted to the institutional history of Swedish film and television from a national 
point of view, less emphasis has been placed on transnational perspectives. Some empirical research has been 
carried out with regard to the cultural exchange between DEFA and Scandinavian public service broadcasters, 

mailto:emil.stjernholm@kom.lu.se


E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

2

but questions about the cultural transfer of GDR films and their reception in Sweden have remained unexplored.5 
This article studies the Swedish public service broadcaster Sveriges Radio’s (SR) import of East German films 
and their reception in the Swedish public sphere.6 While some of the broadcast GDR films were historical in nature 
(e.g. literary adaptations or films drawing on the German cultural heritage), other films centered on contemporary 
life – both in the GDR (e.g. youth films about gender equality and social change) and around the world (e.g. political 
documentaries about US imperialism in Vietnam, or Chile’s military dictatorship). This raises the following central 
research questions: 

•	 How were the contacts between SR and DEFA formed, and how did the exchange function? 
•	 What themes did the GDR films highlight and how were these narratives received in the Swedish public 

sphere?

Methodologically, this article builds on qualitative analyses of textual material about exchange, contact and cultural 
collaboration, relying on sources such as Sveriges Radio’s in-house correspondences and screening reports, the 
weekly SR magazine Voices in Radio/Television (Röster i Radio/TV), and the public service corporation’s annual 
reports. The archival material, collected from SR’s archive in Stockholm, sheds light on the careful planning that 
preceded cultural exchange between Sweden and the GDR. Additionally, the article will study the DEFA films’ 
circulation and reception in the Swedish press. Drawing on Gregory A. Waller, I employ a method of “search and 
re-search” using the National Library of Sweden’s digital search tool for digitized newspapers, in an effort to trace the 
public debate surrounding the DEFA films.7 While the accessible and searchable digital newspaper archive is not 
complete, Waller points out, general search terms can prove generative and offer leads to be followed in both digital 
and non-digital environments.8 In doing so, Waller argues that the most crucial aspect are the unique searches based 
on previously obtained information.9 In this process, I have made broader searches (for example, “east german film” or 
“gdr film”) as well as more specific searches for individual film titles and names of directors. Moreover, I have not only 
studied the searchable articles, but also investigated programming sections, letters to the editor sections and non-
digitized journals surrounding key broadcasting dates. In doing so, this article contributes knowledge not only about 
the methods and rhetoric that permeated the cultural exchange, but also further knowledge about the critical reception 
of GDR narratives in Sweden. 

2  E n t a n g l e m e n t s  b e t w e e n  S w e d e n  a n d  t h e  G D R

During the Cold War, the GDR aimed to influence perception of the country in both the East and the West. From the early 
post-war period, the GDR attempted to gain legitimacy as a sovereign nation, as opposed to merely a Soviet-occupied 
zone – a distinction which guided the GDR’s contacts with Sweden and other nations until the country gained official 
recognition in 1971.10 Sweden’s position outside of The North Atlantic Treaty Organization (NATO) and its commitment to 
nuclear disarmament made the country especially important to the GDR and its communication efforts.11 In the 1970s 
and 1980s, other elements of its foreign policy, such as an increasing emphasis on “international solidarity” and recurring 
criticism of other Western countries’ relationship to the Third World,12 made Sweden a country of particular importance to 
the GDR. In a Swedish context, previous research on the cultural contacts between the GDR and Sweden has primarily 
centred on the school system, universities and the work carried out by the GDR Culture Centre (DDR-Kulturzentrum) in 
Stockholm.13 None of these studies, however, deal in depth with the role of film or television.

Much research on East German film history revolves around the state-owned film production company DEFA. 
Situated in the Soviet-occupied zone, in the same facilities as the historically dominant German film company UFA in 
Potsdam-Babelsberg,14 DEFA was set up as the GDR’s state monopoly film company.15 Although the Soviet Union 
relinquished control over the studio in the late 1940s, the East German film industry mirrored the Soviet film 
industry’s organizational structure to a great extent. As Daniella Berghahn notes, through the Central Film 
Administration (Hauptverwaltung Film) and the Ministry of Culture, the government exercised control over all aspects 



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

3

of the film industry in order to “ensure that the national film culture reflected the grand master narrative of 
socialism.”16 While many DEFA films can be categorized as didactic or educational, Berghahn points out that few were 
overtly propagandistic.17 As Marc Silberman and Henning Wrage argue, DEFA was not a commercial film company; 
rather, “[i]ts mission was to produce films for mass consumption that would educate and inform the public about the 
evils of the past and address the viewer as the imaginary socialist citizen of the future.”18 Much scholarship on DEFA 
centres precisely on this duality: the production of popular films with artistic merit (in other words, films that were able 
to compete with Hollywood, West Germany and other international film cultures) co-occurring with the production of 
films that sought to reflect GDR ideology and the ‘correct’ socialist narratives.

Recent historical research on DEFA places less emphasis on East Germany as a national cinema and instead studies the 
renowned film studio’s transnational relations. Silberman and Wrage, for example, argue that one should not study East 
German film and television in isolation, but take into account the FDR counterparts of DEFA and DDR Fernsehen (GDR state 
television) as well as international competition.19 In GDR film theatres, the programming included a great many imports from 
other socialist countries as well as a smaller amount from the West, and East German television programming was also 
shaped by developments in West Germany.20 The work of Seán Allan and Sebastian Heiduschke, as well as Mariana 
Ivanova, has further emphasized the role of international exchange and co-production practices between East and West.21 
Similar impulses, meanwhile, have also influenced innovative television studies research on this topic.22 

Studying East German cinema from a transnational perspective thus constitutes an emerging trend, but so far there 
has been limited research investigating DEFA’s cultural exchange with Sweden. In terms of previous research, Ivanova 
traces DEFA’s cinematic exchange with Erich Mehl’s Sweden-registered film company Pandora Film and the four films 
it co-produced with DEFA in the 1950s.23 Moreover, Tilo Hermann has mapped DEFA’s film exports to Sweden and their 
limited circulation in Swedish cinemas.24 Using sources from the East German Foreign Ministry (Politisches Archiv des 
Auswärtigen Amts), Hermann traces DEFA’s cultural contacts with the Swedish Film Institute and the programming of 
screenings at film festivals and at the GDR Cultural Centre in Stockholm. However, due to the emphasis placed on 
theatrical film distribution and traditional film cultural outlets, the most prolific means of circulation of DEFA films in 
Sweden – television – remains conspicuously absent in Hermann’s study. This article aims to fill this knowledge gap 
and investigate how Swedish television became the primary distributor of East German film in Sweden. 

In film historical literature, the relationship between film and television has frequently been framed as a war between 
media, wherein the new medium of television appeared and subsequently threatened the old medium’s business model 
and its standing as a cultural activity. For example, many film stylistic developments – from the rise of widescreen films 
to the upsurge in 3D film theatres – have been seen as a consequence of cinema’s battle with the small screen.25 
However, as Marie Cronqvist and Christoph Hilgert argue, the emphasis on “separate histories” – for example of 
film, radio or television – has led to a privileging of narratives of conflict and rivalry over those of cooperation and 
adaptation.26 Within the field of media history, the theoretical and methodological impetus to move beyond national and 
mono-medial perspectives (focusing on one particular media form) has resulted in more holistic studies focusing on 
entire media systems.27 Cronqvist and Hilgert build on this development in their discussion of the concept of entangled 
media histories, which the authors propose can be employed to further highlight the importance of transnational and 
transmedial perspectives when writing media history. “The shortcomings of single-medium studies have become 
obvious,” Cronqvist and Hilgert contend.28 Instead, the authors argue that attention should be drawn to entanglements 
by focusing on “flows of content across different media products, formats, genres, channels or outlets in national or 
transnational environments.”29

As mentioned, historical Swedish television research has predominantly centered on national, institutional perspectives 
rather than transnational or transmedial dimensions. Between 1993 and 2012, the Swedish Foundation of Broadcast 
Media History (Stiftelsen Etermedierna i Sverige) ran a large-scale research program on the history of Swedish public 
broadcast media. Within the framework of this national project, which Monika Djerf-Pierre and Mats Ekström outline in 
the book A History of Swedish Broadcasting, numerous empirical studies were produced based on primary archival 
research.30 However, as Marie Cronqvist argues, the political context of the Cold War and the East-West divide is 
largely absent in this body of work.31 While the fact that SR was modelled after the British Broadcasting Corporation 



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

4

is frequently discussed, the role of imported programmes and foreign films in Swedish television history receives 
remarkably little attention within The Swedish Foundation of Broadcast Media History’s research program. Dag 
Nordmark’s study of culture and entertainment programming on Swedish radio and television constitutes an exception, 
but only a few pages are devoted to the import of foreign programmes.32 However, in recent years, the transnational 
connections between Swedish and international broadcasting culture has increasingly come to the fore.33 By 
emphasizing transnational exchange and the interconnectedness between the different media forms of film and 
television, this article contributes to this emerging trend adding new perspectives on the media historical entanglements 
between SR and DEFA, Sweden and the GDR. 

3  C u l t u r a l  E x c h a n g e  a n d  t h e  I m p o r t  o f  F i l m

From the late 1960s onwards, millions of Swedes watched feature films that were broadcast on television. Regular 
television broadcasting in Sweden began in the autumn of 1956 and right from the beginning, film constituted part of 
the programming. In the early days of television, Per Vesterlund writes, Sveriges Radio had a ‘gentlemen’s agreement’ 
with the Swedish film industry that limited the screening of feature films to 75 per year, of which only 20 were allowed 
to be of Swedish origin.34 The agreement, which lasted until 1969, also meant that SR needed to rent films and 
television programmes from abroad in order to fill out their program supply.35 In December 1969, a second channel, 
TV2, began broadcasting – an event widely discussed as ‘the channel split’ (kanalklyvningen). Following this, the 
amount of feature films broadcast on television grew significantly – from 74 in 1969 to 242 in 1971.36 Indeed, film on 
television attracted attention as an exceptionally popular cultural activity in Sweden. In the Swedish Arts Council’s 
(Kulturrådet) sub-report New Cultural Policy (Ny kulturpolitik) from 1972, the viewing of feature film on television 
emerged as the most popular cultural activity, winning out over viewing theatre on television, borrowing books from 
public libraries, listening to concerts on television, going to the cinema, purchasing of music records and visiting 
museums.37 Moreover, as Vesterlund has further argued, the feature films stood out in the contemporary television 
schedule,38 as becomes evident when reviewing contextual information like the official programming magazine Voices 
in Radio/Television or television listings in the bigger Swedish newspapers. Unlike regular television programmes, 
feature films slated for broadcast on television were presented in mini-feature texts next to the listing. Moreover, the 
actual formatting of the television schedule in a magazine like Voices in Radio/Television, where film descriptions 
could take up as much as three quarters of an entire column,39 visually demonstrates the prestige of feature film 
broadcasts within Swedish television. 

Swedish public service television has always relied heavily on the import of media content from abroad. In the early 
days of television, one of every three programming hours was acquired outside of the corporation, most often from 
international suppliers.40 In June 1958, Sweden joined the European exchange system Eurovision; the following year, 
Nordvision, a cooperative venture between the five Nordic public service providers, was launched in an effort to further 
stimulate regional program exchange. While SR showed great interest in these types of exchange, the results were far 
from impressive. During the early 1960s, the number of programming hours imported through the Eurovision 
exchange was more or less constant, while Swedish television’s total number of programming hours gradually 
increased.41 Moreover, the imported Nordic programmes were often met with sharp criticism, due to both language 
issues and content, and the role of Nordvision diminished with time.42 Instead, the United States (and to a lesser 
extent Great Britain) filled the void and provided SR with entertainment programming. As Tove Thorslund describes in 
her dissertation, American programming was highly influential, particularly in the 1950s and 1960s, as the country’s 
three major companies CBS, NBC and ABC were able to offer television series at low prices on the international 
market, with the American western being one of the more popular genres.43 Meanwhile, as Ulf Jonas Björk shows, SR 
made explicit efforts to decrease the ‘Americanization’ of Swedish television.44 In 1966, for example, corporation 
officials found American series, most notably westerns, “to some extent over-represented,”45 and opted to increase the 
import of European television programmes, such as “German, French, Russian, Polish… but above all English 
ones.”46 In 1969-1970, SR was directed by parliament to add a second TV channel, TV2, in an effort to stimulate 
competition between the two channels and further increase diversity on Swedish television.



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

5

The creation of a new television channel with a distinctive profile led to a great increase in resources and a large-scale 
recruitment of new personnel. As Leif Furhammar writes, the state authorities believed “that the sharply increased airtime 
allotted to societal, cultural, news, and political programmes would lead to stronger and more comprehensive societal 
coverage and a strengthening of democracy.”47 Already at the planning stage of the new channel, Malin Wahlberg 
observes, TV2 emerged as a ‘radical’ alternative.48 According to Wahlberg, TV2’s programming policy emphasized 
international contexts and principles, a more diverse representation, and the support of a politics of social change. In 
doing so, TV2’s policy occasionally clashed with the Radio Law, which dictated that TV programmes should “remain 
unbiased and informative.”49 Making use of the archive of SR’s Control Board, Wahlberg shows that the channel split led 
to recurring deviations from the hitherto prevailing public service broadcasting principles, more specifically as a result of 
TV2’s increased emphasis on social issues programming, and in the late 1960s and early 1970s public television “made 
considerable room for war protests and solidarity films.”50 The debate about public service broadcasters’ ‘objectivity’ and 
‘neutrality’ continued into the 1970s, when TV2 was afforded the pejorative pet name “the red channel.”51 

The growing emphasis on diversity and social change also had an impact on the import of films. Even after the 
channel split, Per Vesterlund reveals, US films made up a significant portion of the screened films on Swedish 
television, making up as much as 37% of the total film program in 1971.52 In a Government Official Report entitled 
Society and Film (Samhället och filmen),53 the predominance of Western film culture on Swedish television was 
identified as a problem, and the commission highlighted the need to screen more films from Africa, South America and 
Eastern Europe.54 Moreover, as Wahlberg writes, the team in charge of selecting and scheduling international films at 
TV2 were committed to changing the established dynamic. For example, Magnus Roselius, part of TV2’s team in 
charge of international film purchases, argued internally that “special attention should be paid to film and TV 
productions outside Europe and the United States… A film depicting guerrilla warfare in Latin America has as much 
claim to transmission, and perhaps more, than a western from North America.”55 During the 1970s, the shift towards a 
more diverse film programming policy became evident not only in TV2’s programming schedule, but also in SR’s 
intensified dialogue concerning programming transfer with the Intervision television network. 

While the European Broadcasting Union (EBU) was a project limited to Europe, the socialist bloc’s programming 
transfer, coordinated by the Organisation Internationale de Radiodiffusion et de Télévision (OIRT), was spearheaded 
by the Soviet Union and was global in scope, including member countries around the world aligned with the bloc.56 
Intervision, the television network of OIRT, functioned as a means to foster programming exchange, in a similar way to 
the EBU’s Eurovision. Besides Finland, no countries from Western Europe were members of the Intervision.57 
However, for most of the 1970s, Sweden, a non-OIRT member, participated in numerous Intervision meetings as an 
observer. In a report from the Intervision conference in Potsdam in August 1970, Lars-Eric Kjellgren, a member of 
SR’s international department, highlighted the benefits of participation:

The expansion of the programming cooperation between Intervision and Sveriges Radio is appealing for both 
parties for several reasons: programming reasons, cultural policy reasons or purely political reasons. The fact 
that we have been invited as an observer is surely due to our country’s political neutrality … From the 
channels’ standpoint, the usefulness of the programming is key. Therefore, we must first and foremost review 
the programmes from an artistic, informational or entertainment perspective. Besides this, the economic factor 
matters, and programmes are offered more or less free of charge, including costly productions like operas and 
ballets (even in color).58 

While Kjellgren stressed the benefits of a reciprocal exchange from both an economical and an artistic point of 
view, he also expressed concern about the feasibility of implementing closer cooperation, writing that “continued 
participation in meetings without the achievement of expected results” might risk “demands for other indications of 
friendship.”59

Internal reports from the Intervision conferences show that discussions were not limited to the import and export 
of programs, but also focused on the possibility of East-West co-productions.60 SR had so-called framework 
agreements concerning program exchange with Poland, Romania, the Soviet Union, GDR, Bulgaria and Hungary.61 



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

6

Four agreements, those with the Soviet Union, GDR, Bulgaria and Hungary, included “co-production clauses,” 
which looked different for each country. In an internal report, SR noted that several problems could arise from 
such cooperation: 

Differences when it comes to the freedom of the press and freedom of speech, values on private and public 
morale, copyright issues, planned economy, lack of currency, political ideology and not least the way 
responsibilities are handled.62

SR’s agreement with the GDR stated that they would “aim to produce a solid foundation for co-productions.”63 
Ivanova notes that international co-productions were highly valued in the GDR and that within DEFA there was a 
consistent “desire to achieve an international presence, to cut costs by cooperating with others, and, ultimately, 
to straddle the Iron Curtain divide.”64 Similarly, in an internal mapping of the socialist countries’ television 
organizations from 1976, SR noted that the East German representatives consistently “express much interest in 
co-productions, something which is highlighted whenever programming content is discussed.”65 However, besides 
a report by TV2 on everyday life in the Soviet Union, no co-production project seems to have passed the planning 
stages during the 1970s.66

Furthermore, SR representatives repeatedly attended the Intervision screening festivals Tele-forum and Film-forum, 
held in different parts of Eastern Europe. SR’s delegations were typically comprised of representatives of TV1, TV2, 
educational television and the central programming committee.67 First and foremost, the films and television programs 
were reviewed based on artistic merit. Even so, there are examples of SR representatives questioning whether 
programs deemed interesting or well-made would be possible to broadcast on Swedish television given the demands 
for “objectivity” and “neutrality” according to the Swedish Radio Law. For example, Deutscher Fernsehfunk’s television 
drama Hafengeschichten (Klaus Gendries, 1971) was praised for being entertaining, yet also “distorted” and 
“propagandistic.”68 If Hafengeschichten was to be imported, SR’s representative recommended that an accompanying 
show be broadcast along with the TV drama, problematizing it from a political and a social perspective. At SR, this was 
a common strategy when dealing with potentially controversial topics.

Notably, SR’s film-renting operation was not centralized, but split between different departments, which meant that the 
channel representatives could end up competing over the same content, something which was noted as a problem 
internally.69 However, TV2’s ‘radical’ profile meant that the channel showed a greater interest in international films, 
including those from the Eastern bloc. Sveriges Radio Yearbook 1974–1975, a mid-year report on the corporation’s 
activities in the preceding fiscal year, reflected this, noting that TV1 screened films from a total of 8 countries, whereas 
TV2 screened films from 22 countries, “many of which from the Third World.”70 

4  R e c e p t i o n  o f  E a s t  G e r m a n  N a r r a t i v e s

Following the channel split in 1969, broadcasting of East German films on Swedish television increased sharply. As 
Hermann has shown, East German cinema had a remarkably small share of the commercial Swedish film market, even in 
comparison to other minor cinemas, and only three GDR films gained theatrical distribution throughout the 1970s.71 
Television was a much more significant distribution venue. During the early days of Swedish television in the 1950s and 
1960s, 4 feature length GDR films were broadcast. That number grew to 21 in the 1970s and 10 in the 1980s, a period 
during which the GDR’s cultural contacts with the Nordic countries was particularly intensive.72 Among these films, the most 
common genres were documentaries, youth films and art films directed by the likes of Konrad Wolf and Egon Günther.73 

During the 1960s and 1970s, East German documentaries gained more attention in the Swedish press than East 
German narrative films – partly due to their explicit social criticism of the United States, West Germany and other 
aspects of the West, which was controversial for conservative and pro-American viewers. For example, on the 
morning of April 30th, 1969, the Swedish school television (Skol-TV) program Cursive because TV-program (Titta, 



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

7

leka, lära) aired a dubbed East German film on the war in Vietnam. Following this, a disgruntled parent wrote a letter 
to the Gothenburg newspaper Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning to complain about the “scary images” and 
“intrusive narrator” having frightened their 4-year-old son.74 Besides this, the parent expressed criticism of the film’s 
message, in particular its attacks on the United States and West Germany. In doing so, the letter-writer quoted the 
narrator verbatim: “the voice continued: ‘Look at the uniforms, remember their faces, they exist also in West Berlin and 
in West Germany’.” The letter continued: “Is it really possible that Swedish school children should have to take a text 
like this seriously?” Alongside the letter, the newspaper’s editor endorsed the criticism and added that television 
should not “take on the unsolicited role of judge of which wars are deemed wrong or acceptable (or even righteous).” 

Later that same week, SR representatives responded that the film was part of a series on mass media and 
persuasion, and that children can only be taught how to detect propaganda by analysing it.75 The representative did, 
however, admit that this framing choice could have been made more explicit before and after the broadcast. In the late 
1960s and 1970s, the Vietnam war was a hot topic of debate, and many programmes were criticized in the press and 
reported to the internal audit institution Radionämnden.76 As Margareta Borg notes, programmes about the Vietnam 
war occurred also on Swedish school television, and Swedish television was alternately accused of being both pro-
American and anti-American.77 In other words, what stood out about the East German film on Watch, play, learn was 
not the topic or the mode of address, but rather the linking of West Germany to US imperialism, a motif that recurred 
frequently in the contemporary GDR documentary production.78 

In-house screening reports from business trips to East Berlin show that SR was aware of the controversial nature 
of many East German documentaries. For example, the films of GDR’s most prominent documentary film team, 
Walter Heynowski and Gerhard Scheumann, were treated with caution by Swedish representatives. In 1965, 
Heynowski and Scheumann founded Studio H&S under the auspices of DEFA with the explicit aim to improve the 
GDR’s representation on the international film festival circuit.79 In particular, Heynowski and Scheumann’s films’ 
propagandistic qualities were discussed internally within SR. For example, Thomas Alexandersson dismissed their 
short film Greetings from East to West (Grüße von Ost nach West, 1966) as “grossly propagandistic” and “one-sided” 
and the feature documentary Witching Hour (Geisterstunde, 1967) as having “a strong political undertone.”80 When 
Heynowski and Scheumann’s films were purchased and broadcast on Swedish television anyway, measures were 
taken to tone down any propagandistic elements. For example, Swedish television screened only parts of Heynowski 
and Scheumann’s The Man Without a Past (Der Mann ohne Vergangenheit, 1970), a documentary about the then 
34-year-old West German local politician Horst Rudolf Überlacker, a self-proclaimed national socialist. Referencing 
the public service broadcasters’ regulatory framework on unbiasedness and neutrality, TV2 chose to air an interview 
with Überlacker by journalist Bo Isaksson, as well as an interview with Heynowski and Scheumann by Ulf 
Gudmundsson, alongside a 30-minute excerpt from the 60-minute documentary.81 Prior to the screening of 
The Man Without a Past on Swedish television, Heynowski and Scheumann visited Stockholm together with the 
cinematographer Peter Hellmich, and took interviews from the Swedish press. “Almost all of their films have a 
political and Marxist tendency,” Sweden’s largest daily Dagens Nyheter wrote.82 The filmmakers defended their 
position and made clear that they were socialists making propaganda films in effort to influence “the international 
class struggle.”83 Some newspapers questioned Heynowski and Scheumann’s documentary methods, focusing on 
the fact that they posed as West German journalists when interviewing the increasingly intoxicated mercenary 
Siegfried Müller for the film The Laughing Man (Der lachende Mann, 1966) – parts of which had been screened on 
Swedish television on the program Studio 66 five years prior. While some critics found the editing together of archival 
material and interviews skilful,84 others labelled the film “full scale indoctrination.”85 The initiative to broadcast 
complementary interviews and commentary, however, was unilaterally praised, with Dagens Nyheter writing that it 
“made the propaganda intentions behind the film clear.”86 

In the following years, Swedish television showed three Heynowski and Scheumann features: The War of the Mummies 
(Der Krieg der Mumien, 1974), an internationally acclaimed film about the beginning of the Chilean junta’s brutal 
dictatorship; I Was, I Am, I Will Be (Ich war, ich bin, ich werde sein, 1974), which offers a glimpse into Chilean 
concentration camps; and Steadfast in Fire (Im Feuer bestanden, Walter Heynowski & Gerhard Scheumann, 1978), a 
documentary about two widows of ministers in Salvador Allende’s cabinet. These films, all on international matters, were 
generally praised and were not labelled as “propaganda” but rather as “reportage.”87 Herrmann Birkendahl, the director of 



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

8

Figure 1. Heynowski and Scheumann’s documentaries on Chile gained a lot of press coverage in Sweden during the 1970s.  
See e.g. Aftonbladet 8 September 1975. 

the GDR Cultural Centre in Stockholm, made note of the positive response to the documentaries on Chile and wrote to 
East Berlin in June 1976 to ask for more Studio H&S films to be sent to Stockholm.88 The centre would also organize free 
screenings of several Heynowski and Scheumann documentaries, such as Pilots in Pajamas (Piloten im Pyjama, 1968), 
A Minute of Darkness Does Not Blind Us (Eine Minute Dunkel macht uns nicht blind, 1976) and Steadfast in Fire.89



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

9

For the theatrical distribution of East German documentaries, East German officials targeted the independent 
cooperative Föreningen Filmcentrum, which was seen as an alternative, left-wing partner susceptible to advances 
from the GDR. Founded in 1968 during a meeting at the Workers’ Educational Association ABF in May 1968, the 
cooperative gathered over 80 independent filmmakers. Its explicit ambition was to create alternative avenues for 
distribution, privileging socially critical documentary films over fictional feature films.90 As Stefan Ramstedt notes, 
Filmcentrum “was the major advocate of experimental and politically engaged cinema in Sweden… [a]s an 
oppositional organization and part of the counter-cultural movement of the late 1960s, Filmcentrum positioned itself 
against capitalist production and distribution of films, but also against the state-financed production and distribution of 
the Swedish Film Institute.”91 In 1973, Filmcentrum started an exhibition organization called People’s Cinema (Folkets 
Bio), and in the following year screened the DEFA-produced compilation film You and Some Comrade (Du und 
mancher Kamerad, Andrew Thorndike and Annelie Thorndike, 1956) – which uses archival footage to draw 
connections between Imperial Germany, Weimar Germany, the Third Reich and contemporary West Germany – as 
well as Heynowski and Scheumann’s The War of the Mummies. As Tilo Hermann concludes: “in Filmcentrum the GDR 
now had a partner that raised no objections to the propagandistic content of many productions; indeed, it expressly 
encouraged films that criticized capitalism or the United States.”92 

During the 1970s, many influential independent filmmakers associated with Filmcentrum produced socially critical 
documentaries. As Malin Wahlberg argues, TV2’s progressive agenda and overt interest in social issues attracted a 
new generation of radical journalists, producers and photographers to work with television. The collaboration between 
TV producers and Filmcentrum, Wahlberg writes, speaks to the importance of personal networks, and many of the 
socially critical films on the Vietnam War produced in this context “transgressed the border between media activism 
and the regulated sphere of public broadcasting.”93 One particular film in Filmcentrum’s catalogue, Swedish filmmakers 
Lennart Malmer and Axel Lohmann’s 23-minute documentary Berlin – Divided City (Berlin – Delad stad), is indicative of 
the intellectual climate within the counter-cultural film movement and its attitudes toward the GDR – a movement 
comprising of young, radical filmmakers and journalists, some of whom also had established connections with TV2. 
Berlin – Divided City uses several documentary strategies. The impassioned narrator, combined with didactical 
intertitles, presents a narrative wherein the West, through a range of different means, makes efforts to undermine the 
young East German state. Using a compilation of archival film and sound sources, Berlin – Divided City presents the 
historical backdrop and the central moments leading up to the division of Germany. West German attempts to lure and 
entice well-educated East Germans, the narrator contends, resulted in a steady stream of migration from East to West. 

Video 1. Berlin – Divided City (Berlin – Delad stad, Lennart Malmer and Axel R. Lohmann, 1971), distributor: Föreningen Filmcentrum. 

https://www.filmarkivet.se/movies/berlin-delad-stad/


E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

10

The visual information offered by the filmmakers supports this rhetoric. Following a markedly sceptical intertitle reading 
“West Berlin ‘The last outpost of freedom’,” gloomy black-and-white images show, among other things, pornographic 
cinemas, run-down areas of the city, massive neon advertisements and seedy bars, effectively highlighting the decay and 
decadence of the capitalist West. While Berlin – Divided City was never broadcast on Swedish television, the Swedish Film 
Institute awarded the film a “quality premium,” a sum of money awarded to the best films in a range of different categories. 

Along with filmmakers like Ingela Romare, Lennart Malmer worked in a tradition of solidarity filmmaking with strong 
associations with so-called ‘militant cinema,’ a form of ideological counter-cinema with many competing definitions.94 
During the 1970s, solidarity television was a key feature on Swedish television, with Swedish television teams reporting 
from, among other places, Vietnam, Laos, Mozambique, Angola, Guinea-Bissau, Chile, Peru and South Africa.95 Several 
of Malmer’s socially critical documentaries produced for Swedish television were appreciated in the GDR, and during the 
1970s he won awards at the Leipziger Dokumentar- und Kurzfilmwoche for the films An American in Hanoi (En amerikan 
i Hanoi, Ingela Romare and Lennart Malmer, 1972), To See Vietnam – August 72 (Att se Vietnam – Augusti 72, Ingela 
Romare and Lennart Malmer, 1972) and In Our Country the Bullets are Blossoming (I vårt land börjar kulorna blomma, 
Ingela Romare and Lennart Malmer, 1973). It should be noted the Leipzig film festival was held in high regard, with 
TV2’s Magnus Roselius calling it a “manifestation of solidarity with the Third World, and as such incredibly important. 
Indeed, the most important film festival in the world today.”96 That several Swedish films gained awards in Leipzig was 
also highlighted prominently in Sveriges Radio’s yearbooks, which indicates the cultural prestige that these politically-
engaged solidarity documentaries earned for the public service broadcaster on the international stage.97 

In comparison to the documentaries, most East German fiction films got a lukewarm reception in Sweden. Notably, 
many of the films broadcast in a 1975/1976 GDR film series – Professor Mamlock (Konrad Wolf, 1961), Lot’s Wife 
(Lots Weib, Egon Günther, 1965), I Was Nineteen (Ich war neunzehn, Konrad Wolf, 1968), Wolz – Life and Illusion of 
a German Anarchist (Wolz – Leben und Verklärung eines deutschen Anarchisten, Günter Reisch, 1973), The Naked 
Man on the Sportsground (Der nackte Mann auf dem Sportplatz, Konrad Wolf, 1974) and Lotte in Weimar (Egon 
Günther, 1975) – were prestigious DEFA productions. While some of these films drew on parts of the German literary 
canon, such as Friedrich Wolf’s play Professor Mamlock and Thomas Mann’s novel Lotte in Weimar, most were based 
on original screenplays. Swedish critics were at odds when it came to describing the state of GDR art cinema. Prior to 
the broadcast of Konrad Wolf’s autobiographical coming-of-age film I Was Nineteen, the prolific film critic Torsten 
Jungstedt wrote a comprehensive article in Voices in Radio/Television where he explored the question “When will East 
German cinema blossom?”98 While critical of DEFA’s prestige project Goya or the Hard Way to Enlightenment (Goya 
– oder Der arge Weg der Erkenntnis, Konrad Wolf, 1971), which he dismissed as “cold” and “too calculated,” 
Jungstedt noted that Wolf is more interesting “when dealing with an age that is his own,” like in I Was Nineteen.99 
Critics were also sceptical of the romantic drama Lot’s Wife. While film critic Bernt Eklundh found Günther’s film 
“simple minded,” Maj-Britt Baehrendtz went so far as to call it “exceptionally boring.”100 Centering on the autobiography 
of the famous German communist Max Hoelz, Wolz – Life and Illusion of a German Anarchist had an overtly political 
theme. As Ivanova notes, historical biopics grew popular within DEFA in the 1970s and the genre asserted “the GDR 
as a legitimate heir to European revolutionary thought and culture.”101 In Sweden, Wolz did not raise much debate, but 
the Social Democratic newspaper Arbetet noted sarcastically that it was odd that a film from East Germany, “where it 
is difficult to protest these days”, thematised a subversive radical.102 The literary adaptation Professor Mamlock, which 
deals with a respected Jewish surgeon’s struggles in Nazi Germany, and the Weimar-era period drama Lotte in 
Weimar gained a more favourable reception. For example, the Gothenburg daily Göteborgsposten praised Professor 
Mamlock and called it “the most important part of tonight’s television schedule,” and Jungstedt called Lotte in Weimar 
“a sparkling treat” for anyone familiar with the literature of Goethe and Mann.103 

After 1971, when Erich Honecker proclaimed that “no taboos” should hamper cultural production, East German 
filmmakers became more free and self-reflexive,104 leading to an upsurge in films dealing with contemporary life in the 
GDR: so-called Gegenwartsfilme.105 Following the broadcast of the DEFA youth film Josef, For Instance (Zum Beispiel 
Josef, Erwin Stranka, 1974) in March 1976, television critic Inger Wahlöö noted that “The era of historical dramas is 
over and now the psychology of every-day life is depicted.”106 Several youth films broadcast on Swedish television 
sparked debates about equality in East Germany. For example, Herrmann Zschoche’s love story Love at 16 (Liebe mit 
16, 1974) tells the story of a young couple’s first sexual experiences. Feminist journalist Maria-Pia Boëthius applauded 



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

11

the film for being “deeply critical of society,” yet remained doubtful of a socialism “where young people are suppressed 
by adults with obvious sexual neuroses.”107 Solo Sunny (Konrad Wolf, 1980), an award-winning Gegenwartsfilm about 
a young female pop singer, was met with similarly mixed reviews. Eva af Geijerstam in Dagens Nyheter praised that 
the film deals head-on with “the problems of the East German post-war generation”, while Svenska Dagbladet poked 
fun at the film’s emphasis on “the self-fulfilment of the individual.”108 In other words, Swedish film and television critics 
welcomed social criticism of East German society, but the Gegenwartsfilme generally failed to impress. 

In the GDR, children’s films (Kinderfilme) was A prioritized genre.109 Meanwhile, children’s television programs from 
the GDR, most famously the stop-motion animation show Little Sandman (Unser Sandmännchen, 1959-), were very 
popular in Sweden during the 1970s.110 One-third of the DEFA productions screened on Swedish television were 
features made for young audiences, such as Adventures With Blasius (Abenteuer mit Blasius, Egon Schlegel, 1975), 
The Beast of Prey (Das Raubtier, Walter Beck, 1977), Sabine Kleist, Age 7 (Sabine Kleist, 7 Jahre, Helmut Dziuba, 
1982) and Gritta of the Rat Castle (Gritta von Rattenzuhausbeiuns, Jürgen Brauer, 1985). Though the reviews of the 
GDR children’s film tended to be short, the consistent import throughout the 1970s and 1980s indicates that they 
enjoyed certain popularity. Besides this, numerous DEFA produced short films, predominately animations and 
children’s films, were screened during the studied period. 

As is evident, relatively few of the DEFA fiction films screened on Swedish television were considered controversial. 
One exception, however, is the politically charged prestige picture about the history of the Red Orchestra espionage 
ring, KLK Calling PTZ: The Red Orchestra (KLK an PTX – Die Rote Kapelle, Horst Brandt, 1971), which was 
broadcast in three parts on TV2 in November 1972. KLK Calling PTZ was a co-production between DEFA and the 
Soviet Union film studios Mosfilm and Lenfilm. The three-hour film has an overt anti-fascist theme, highlighting the 
development of the resistance organization from the emergence after Hitler’s rise to power in 1933 to its violent 
dissolution in 1942. As Mariana Ivanova notes in her dissertation, the Ministry for State Security (Stasi) was a 
stakeholder in the production of KLK Calling PTZ and archival documents indicate that the film was modified to 
emphasize the role of the Communist Party of Germany in the resistance.111 In this sense, the film contributed to the 
manipulation of the Red Orchestra story. However, in Sweden, this skewed narrative did not remain uncontested. In 
December 1972, shortly after TV2 broadcast KLK Calling PTZ, TV1 decided to highlight another perspective on the 
Red Orchestra story, by screening the West German miniseries Die rote Kapelle (1972) as well as an interview with 
Leopold Trepper, a key figure in the Red Orchestra, made by a Dutch television team. As one television critic noted: 
“Now we will get a depiction of the most influential communist spy organization during the Second World War from 
both an East German and a West German perspective… This can only happen in the wonderful world of our television 
channels.”112 The programming of these diverging films on a similar topic highlights not only an effort to offer several 
perspectives on controversial topics, but also the fact that TV1 and TV2 competed actively against one another. 

As mentioned, East German representatives showcased great interest in co-producing with the Swedish broadcaster in the 
1970s, but few results materialized. However, in the 1980s, TV2 contributed to the production of the crime film Women 
Doctors (Ärztinnen, Horst Seemann, 1984) alongside the Swiss production company Monopol-Films AG and DEFA. The 
film, based on a play by the West German playwright Rolf Hochhuth, focuses on the cynicism of the pharmaceutical 
companies, and centers on a female doctor that refuses to cover up serious issues with a proprietary drug. Interestingly, 
Women Doctors also features scenes shot on location in Stockholm, and the film includes Swedish actor John Harryson in 
the role of a professor. In the press, little emphasis was placed on the unusual East German-Swedish-Swiss co-production. 
Instead, the playwright Hochhuth, who a year prior had staged the play Women Doctors at the Royal Dramatic Theatre 
in Stockholm, gained most interest. The film was received favourably. For example, Svenska Dagbladet called it 
“incredibly powerful” and Aftonbladet’s critic found it “intense.”113 Yet, I have not been able to trace any documentation 
of correspondence between DEFA and SVT, about this film which leaves the question of what role TV2 played in the 
co-production open.

To summarize, the East German films that gained the most favourable reception in Sweden were neither the art films 
of Wolf or Günther nor the socially critical Gegenwartsfilme, but children’s films and Heynowski and Scheumann’s 
documentaries on Chile and Vietnam. Moreover, the only GDR films that SR representatives and Swedish journalists 
labelled as propagandistic were documentaries that voiced sharp criticism against West Germany. 



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

12

5  C o n c l u s i o n 

The international export of East German films was an important part of DEFA’s agenda to circulate socialist narratives 
and to negotiate the image of GDR internationally. Meanwhile, historical research shows that Sweden was considered a 
key country for East German communication and propaganda efforts. Foreign films on Swedish television were a popular 
phenomenon, and TV2 in particular imported films from outside Western Europe and the United States. This article 
shows that through its observational position within Intervision, the non-OIRT member SR participated in screenings of 
films and television programmes from the socialist bloc during the 1970s. As such, SR representatives closely monitored 
the development of the audiovisual sector in these countries and evaluated content for purchase or rent. While SR had 
co-production clauses with several socialist countries, among them the GDR, internal reports show that considerable 
political and economic differences in the production climate were seen as an obstacle to more developed cooperation. 
Meanwhile, this did not mean that the making of co-productions was impossible or hindered, but as the case of Women 
Doctors illuminates, the Swedish broadcaster indeed co-produced a film with DEFA in the mid-1980s.

While few GDR films gained commercial theatrical distribution, Swedish television imported and broadcasted over 30 
DEFA productions, making it the primary distribution window for East German film in Sweden. This study shows that 
TV2’s ‘radical’ profile and emphasis on social change prompted the channel to import and screen many of Heynowski 
and Scheumann’s socially critical documentaries. Internal screening reports reveal a wariness of propaganda 
elements in documentaries from the GDR where connections were drawn between West Germany and the legacy of 
Nazism, and measures were taken to produce impartial, objective interviews and commentary in order to balance out 
what was perceived as propaganda. By contrast, Heynowski and Scheumann’s films on international topics like the 
Chilean right-wing dictatorship and the US war in Vietnam were screened without such interventions and the films 
generally received favourable reviews in the press. Many independent filmmakers associated with Filmcentrum 
combined media activism with their work for the ‘unbiased’ public service broadcaster SR and as such, Filmcentrum 
was seen as susceptible to advances from the GDR. Several SR productions that explicitly criticized United States 
aggressions in Vietnam, made by filmmakers associated with Filmcentrum, were celebrated at the prestigious East 
German documentary film festival in Leipzig. Meanwhile, the East German fiction films that were broadcast in the 
1970s – from the high-art cinema of Konrad Wolf and Egon Günther to a range of youth films and Gegenwartsfilme 
– garnered an unenthusiastic reception in Sweden. Although many critics wrote positively about the initiative to 
broadcast films from a minor film culture like the GDR, they were overall not impressed with the GDR films’ artistic 
vision or their entertainment value. 

This article has studied only a few aspects of the relationship between the Swedish public service broadcaster and 
East German film and television producers. While this article builds primarily on Swedish sources, focusing on SR’s 
import of films from the GDR, a more holistic understanding of these connections would require further archival 
research in DEFA and DDR Fernsehen’s archives, raising questions about which strategies DEFA employed in order 
to export films to Sweden and Scandinavia more broadly. Notably, such in-depth network analysis demands further 
biographical research about the key individuals that acted as mediators in these negotiations, which I would argue is 
an underdeveloped trajectory in transnational film and television history.

A c k n o w l e d g e m e n t

The research conducted for this article was funded by the Birgit and Gad Rausing Foundation for Humanistic 
Research. The author would like to thank Börje Sjöman at the Swedish Radio Documentary Archive in Stockholm for 
his archival assistance during the Covid-19 pandemic. Additionally, I would like to thank Astrid Hedin her assistance 
with archival documents.



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

13

N o t e s

1	 See e.g. Frances Stonor Saunders, The Cultural Cold War: The CIA and the World of Arts and Letters (New York: New Press, 
2013); Mark Connelly, Jo Fox, Ulf Schmidt and Stefan Goebel, eds., Propaganda and Conflict: War, Media and Shaping the 
Twentieth Century (New York: Bloomsbury Publishing, 2020).

2	 See e.g. Daniela Berghahn, Hollywood Behind the Wall: The Cinema of East Germany (Manchester: Manchester University 
Press, 2005); Elaine Kelly, Composing the Canon in the German Democratic Republic: Narratives of Nineteenth-Century Music 
(Oxford: Oxford University Press, 2014); Elaine Kelly, “Performing Diplomatic Relations: Music and East German Foreign 
Policy in the Middle East during the Late 1960s,” Journal of the American Musicological Society 72, no. 2 (2019): 493-540.

3	 Mariana Ivanova, Cinema of Collaboration: DEFA Coproductions and International Exchange in Cold War Europe (New York: 
Berghahn, 2019).

4	 Andreas Linderoth, Kampen för erkännande. DDR:s utrikespolitik gentemot Sverige 1949-1972 [The fight for recognition: 
GDR’s foreign policy toward Sweden 1949–1972] (Lund: Lund University, 2002); Nils Abraham, Die politische Auslandsarbeit 
der DDR in Schweden [The political foreign work of the GDR in Sweden] (Berlin: Lit Verlag, 2007); Birgitta Almgren, Inte bara 
Stasi…: Relationer Sverige–DDR 1949–1990 [Not just Stasi…: Sweden–GDR relations 1949–1990] (Stockholm: Carlsson, 
2013). 

5	 For example, empirical research has been carried out within the research project Transborder Television: Scandinavia and the 
GDR in the 1970s, see e.g. Sune Bechmann Pedersen and Marie Cronqvist, “Foreign Correspondents in the Cold War: The 
Politics and Practices of East German Television Journalists in the West”, Media History 26, no. 1 (2019): 75-90; Laura 
Saarenmaa, “Operation Diplomat and Other Smuggling Stories: East-German Trafficking in the Swedish Popular Press 
1963–1973,” Media History 26, no. 1 (2019): 48-61; Laura Saarenmaa and Marie Cronqvist, “Cold War Television Diplomacy: 
The German Democratic Republic on Finnish Television,” Nordicom Review 41, no. 1 (2020): 19-31.

6	 In 1956, Radiotjänst (The Swedish Broadcasting Corporation) started small-scale television broadcasting transmitted through 
one channel, TV1, and was renamed Sveriges Radio (Swedish Radio, SR) a year later. Following a major reorganization of the 
public service broadcaster in 1969–1970, a second public television channel emerged, TV2. In 1979, the public service 
broadcaster split into two organizations, Sveriges Radio and Sveriges Television (SVT).

7	 Gregory A. Waller, “Search and Re-search: Digital Print Archives and the History of Multi-Sited Cinema”, in The Arclight 
Guidebook to Media History and the Digital Humanities, eds. Charles R. Acland and Eric Hoyt (Sussex: Reframe Books, 2016), 
45-64.

8	 Waller, “Search and Re-search,” 48.
9	 Ibid., 52.
10	 Linderoth, Kampen för erkännande.
11	 Abraham, Die politische Auslandsarbeit der DDR in Schweden.
12	 Andreas Mørkved Hellenes and Carl Marklund, “Sweden Goes Global: Francophonie, Palme, and the North-South Dialogue 

during the Cold War”, Histoire@Politique 11, no. 35 (2018): 1-17.
13	 Linderoth, Kampen för erkännande; Abraham, Die politische Auslandsarbeit der DDR in Schweden; Almgren, Inte bara Stasi….
14	 Klaus Kreimeier, The Ufa Story: A History of Germany’s Greatest Film Company 1918-1945 (New York: Hill & Wang, 1996).
15	 Séan Allan and John Sandford, eds., DEFA: East German Cinema, 1946–1992 (New York: Berghahn, 1999).
16	 Berghahn, Hollywood Behind the Wall, 23.
17	 Ibid., 22. 
18	 Marc Silberman and Henning Wrage, eds., DEFA at the Crossroads of East German and International Film Culture: A 

Companion (Berlin: De Gruyter, 2014), 3.
19	 Ibid., 6.
20	 Ibid., 13; Rosemary Stott, Crossing the Wall: The Western Feature Film Import in East Germany (Oxford: Peter Lang, 2011).
21	 Séan Allan and Sebastian Heiduschke, eds., Re-Imagining DEFA: East German Cinema in its National and Transnational 

Contexts (New York: Berghahn, 2016); Ivanova, Cinema of Collaboration.
22	 Kirsten Bönker, Julia Obertreis and Sven Grampp, eds., Television Beyond and Across the Iron Curtain (Cambridge: 

Cambridge Scholars Publishing, 2016); Anikó Imre, TV Socialism (Durham: Duke University Press, 2016). 
23	 Ivanova, Cinema of Collaboration, 100-104.
24	 Tilo Hermann, “Das Sandmännchen, das aus der Kälte kam. DDR-Filmproduktionen im Kulturaustausch mit Schweden” [The 

Sandman who came in from the cold: GDR cinema in cultural exchanges with Sweden], NORDEUROPAforum 1, no. 1 (2006): 
27-48.

25	 David Bordwell and Kristin Thompson, Film Art: An Introduction, 8th edition (New York: McGraw-Hill, 2008), 44.
26	 Marie Cronqvist and Christoph Hilgert, “Entangled Media Histories: The Value of Transnational and Transmedial Approaches in 

Media Historiography,” Media History 23, no. 1 (2017): 131.



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

14

27	 Hans-Fredrik Dahl, “The Pursuit of Media History,” Media, Culture & Society 16, no. 4 (1994): 551-563; James Curran, “Media 
and the Making of British Society c. 1700-2000”, Media History 8, no. 2 (2002): 135-154; Siân Nicholas, “Media History or 
Media Histories? Re-addressing the History of the Mass Media in Inter-War Britain”, Media History 18, no. 3-4 (2012): 379-394.

28	 Cronqvist and Hilgert, “Entangled Media Histories”: 133.
29	 Ibid., 134. This perspective is also key within research on intermediality, see for example Lars Elleström, ed., Media Borders, 

Multimodality and Intermediality (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010).
30	 Monika Djerf-Pierre and Mats Ekström, eds., A History of Swedish Broadcasting: Communicative Ethos, Genres and 

Institutional Change (Göteborg: Nordicom, 2013). 
31	 Marie Cronqvist, “Cold War Sweden and the Media: A Historiographical Overview and a Glance Ahead,” in The Nordic Media 

and the Cold War, eds. Henrik G. Bastiansen and Rolf Werenskjold (Göteborg: Nordicom, 2015), 184-185. 
32	 Dag Nordmark, Finrummet och lekstugan: Kultur- och underhållningsprogram i svensk radio och TV [The parlor and the 

playground: Culture and entertainment programming in Swedish radio and television] (Stockholm: Stiftelsen Etermedierna i 
Sverige, 1999), 192-194.

33	 See for example Malin Wahlberg, “Vietnam in Transmission: Documentary Film and Solidarity Programming in Swedish 
Broadcasting Culture (1967–72),” Journal of Scandinavian Cinema 7, no. 1 (2017), 43-64; Tove Thorslund, Do You Have a TV? 
Negotiating Swedish Public Service through 1950s Programming, “Americanization,” and Domesticity (Stockholm: Stockholm 
University, 2018); Marie Cronqvist, “From Socialist Hero to Capitalist Icon: The Cultural Transfer of the East German Children’s 
Television Programme Unser Sandmännchen to Sweden in the Early 1970s,” Historical Journal of Film, Radio and Television 
40, no. 5 (2020): 1-16.

34	 Per Vesterlund, “Tablåhändelser: Mediehistoriska aspekter på långfilm i svensk television” [Scheduling events: Media historical 
perspectives on feature films on Swedish television], in Solveig Jülich, Patrik Lundell and Pelle Snickars, eds., Mediernas 
kulturhistoria (Stockholm: Statens ljud- och bildarkiv, 2008), 101.

35	 Ulf Jonas Björk, “Nordvision on Swedish Television: The Rise and Decline of a Regional Program Exchange,” Scandinavian 
Studies 70, no. 3 (1998): 328-329.

36	 SOU 1973: 53, 150.
37	 SOU 1972: 66, 191.
38	 Vesterlund, “Tablåhändelser,” 105.
39	 Ibid., 106.
40	 Björk, “Nordvision on Swedish Television”: 328.
41	 Ibid., 330.
42	 For example, Björk mentions that untranslated Danish was perceived as a problem by the executives at SR, see Björk, 1998, 

334.
43	 Thorslund, Do You Have a TV?, 217.
44	 Ulf Jonas Björk, “‘Have Gun, Will Travel’: Swedish Television and American Westerns, 1959-1969,” Historical Journal of Film, 

Radio and Television 21, no. 3 (2001): 317. 
45	 Sveriges Radio Yearbook 1966, Stockholm 1966, 98.
46	 Stig Ahlberg, “TV:s öga i London” [TV’s eye in London], Röster i Radio/TV, 2-8 May 1970, 17.
47	 Leif Furhammar, “From Affluence to Poverty: The Early Swedish TV Documentary”, in A History of Swedish Broadcasting: 

Communicative Ethos, Genres and Institutional Change , eds. Monika Djerf-Pierre and Mats Ekström (Göteborg: Nordicom, 
2013), 252.

48	 Wahlberg, “Vietnam in Transmission”: 46.
49	 Ibid.: 50.
50	 Ibid.: 61.
51	 Monika Djerf-Pierre and Lennart Weibull, Spegla, Granska, Tolka: Aktualitetsjournalistik i Svensk Radio och TV under 

1900-talet [Mirror, Investigate, Interpret: News Journalism in Swedish radio and TV during the 20th century] (Stockholm: 
Prisma, 2001), 267.

52	 Per Vesterlund, “Det televiserade cinemateket: Några nedslag i svensk TV:s visningar av  biograffilm” [The televised 
cinematheque: Some notes on Swedish television’s broadcasting of cinema], in Anna Edin and Per Vesterlund, eds., Mediala 
Hierarkier [Media hierarchies] (Gävle: Högskolan i Gävle, 2007), 119.

53	 These Government Official Reports (Statens offentliga utredningar, SOU) are based on a system of commission inquiries and 
are used to provide the government with information and alternatives prior to the submission of proposals for new legislation. 

54	 SOU 1973:53, 144.
55	 Magnus Roselius, “Arbetsgruppen för TV 2:s Inköpspolicy” [The Working Group for TV2’s purchasing policy], SRG C92, Fakta 

TV2, F1: 2, Sveriges Radio’s Archive, Stockholm, quoted in Wahlberg, “Vietnam in Transmission”: 49.
56	 Thomas Beutelschmidt and Richard Oehmig, “Connected Enemies?: Programming Transfer between East and West During 

the Cold War and the Example of East German Television,” VIEW Journal of European Television History and Culture 3, no. 5 
(2014), 64.



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

15

57	 Mari Pajala, “East and West on the Finnish Screen: Early Transnational Television in Finland,” VIEW Journal of European 
Television History and Culture 3, no. 5 (2014): 92-93.

58	 Lars-Eric Kjellgren, “Rapport från Intervisionsmötet i Potsdam den 25–27 augusti 1970” [Report from the Intervision meeting in 
Postdam, 25–27 August 1970], TVS/SRP E3:1, Sveriges Radio’s Archive, Stockholm, 5. 

59	 Ibid., 1.
60	 See e.g. Thomas Alexandersson, “Reserapport från Brno, 3-7 november 1969” [Travel report from Brno, 2–7 November 1969], 

TVS/SRP E3:1, Sveriges Radio’s Archive, Stockholm; Thomas Alexandersson, “Reserapport (Teleforum) samt Leningrad den 
1–10 oktober 1970” [Travel report (Teleforum) and Leningrad 1–10 october 1970], TVS/SRP E3:1, Sveriges Radio’s Archive, 
Stockholm; Thomas Alexandersson, “Reserapport från Sofia den 11–19 februari 1970” [Travel report from Sofia 11–19 
February 1970], TVS/SRP E3:1, Sveriges Radio’s Archive, Stockholm.

61	 Thomas Alexandersson, “Kulturmöte Nordvisionen: Upsala 5.5.1972” [Cultural meeting: Nordvision, Uppsala 5 May 1972], C03 
F1:1, Sveriges Radio’s Archive, Stockholm.

62	 Ibid., 1972.
63	 Ibid., 1972.
64	 Ivanova, Cinema of Collaboration, 23.
65	 Tonny Resmann, “Kartläggning av de socialistiska tv-organisationernas export/import/samproduktions-avdelningar” [Mapping 

the socialist television organisations export/import/co-production divisions], 1976, TVS/SRP E3:1, Sveriges Radio’s Archive, 
Stockholm.

66	 Thomas Alexandersson, “Reserapport Moskva (Teleforum) den 19–21 september 1971” [Travel report Moscow (Teleforum) 
19–21 1971], TVS/SRP E3:1, Sveriges Radio’s Archive, Stockholm.

67	 See e.g. Elisabeth Jellart, “Rapport från Film-Forum, Brno, 3–12 november 1969” [Report from Film Forum Brno 3–12 
November 1969 ], TVS/SRP E3:1, Sveriges Radio’s Archive, Stockholm. 

68	 Göran Graffman, “Kompletterande rapport (rörande enbart dramaklassen) från 8:e internationella tv-festivalen i Prag den 
15–22 juni 1971” [Additional report (only about dramas) from the 8th international television festival in Prague, 15–22 June 
1971], C04 E3:2, Sveriges Radio’s Archive, Stockholm.

69	 Márty Kovács, “Reserapport Milano EBU 19/10–29/10 1970” [Travel report Milan EBU 19 October–29 October 1970], TVS/
SRP E3:1, Sveriges Radio’s Archive, Stockholm, 5.

70	 Sveriges Radio Yearbook 1972–1973, Stockholm 1973, 10.
71	 Hermann, “Das Sandmännchen, das aus der Kälte kam”: 30.
72	 Ibid., 28. For a full list of the broadcast films, see Appendix: DEFA films screened on Swedish television, 1957-1989.
73	 For more on Wolf and Günther, see e.g. Michael Wedel and Elke Schieber, Konrad Wolf: Werk und Wirkung, [Konrad Wolf: 

Works and impact] (Leipzig: Vistas Verlag, 2009); Daniella Berghahn, “The Re-Evaluation of Goethe and the Classical 
Tradition in the Films of Egon Günther and Siegfried Kühn,” in DEFA: East German Cinema, 1946-1992, eds. Séan Allan and 
John Sandford (New York: Berghahn, 1999).

74	 F.E, “Småbarn måste skyddas för TV-propaganda” [Small children must be protected from television propaganda], Göteborgs 
Handels- och Sjöfartstidning, May, 16 1969. 

75	 “Låt TV-baktankar framträda öppet!” [Let TV’s ulterior motive come out in the open], Göteborgs-Tidningen, May, 19 1969.
76	 Malin Wahlberg, “Det var då i TV2: Vietnamkriget och det politiska sjuttiotalet” [That was then on TV2: The Vietnam War and 

the Political 1970s], Ord och Bild 124, no. 3-4 (2016): 89-97.
77	 Margareta Borg, Skol-TV: Traditioner, visioner och former [Educational Television: Traditions, Visions and Forms] (Lund: Lund 

University, 2006), 205.
78	 Hans-Michael Bock and Tim Bergfelder, eds., The Concise Cinegraph: Encyclopaedia of German Cinema (New York: 

Berghahn, 2009), 198. See also Rüdiger Steinmetz, “Heynowski & Scheumann: The GDR’s Leading Documentary Film Team,” 
Historical Journal of Film, Radio and Television 24, no. 3 (2004): 366-378.

79	 Dennis Hanlon, “‘Operación Silencio’: Studio H&S’s Chile Cycle as Latin American Third Cinema,” in Re-Imagining DEFA: East 
German Cinema in its National and Transnational Contexts, eds. Séan Allan and Sebastian Heiduschke (New York: Berghahn, 
2016), 129-130.

80	 Thomas Alexandersson, “Reserapport München den 1–3 september 1971” [Travel report Münich 1–3 September 1971], TVS/
SRP E3:1, Sveriges Radio’s Archive, Stockholm. 

81	 Jonas Sima, “Kan en ung man bli nazist i dag?” [Can a young man become a Nazi today?], Expressen, February 26, 1971.
82	 “Östtyskars film ‘vapen i klasskampen’” [East german’s film ’a weapon in class struggle’], Dagens Nyheter, February 5, 1971.
83	 Ibid..
84	 “Skickligt om nynazism” [Skillful about neo-nazism], Expressen, March 5, 1971.
85	 “Mannen utan förflutet” [A man without a past], Göteborgstidningen, March 5 1971.
86	 Ingvar Orre, “Sett i TV” [Seen on television], Dagens Nyheter, March 5, 1971.
87	 See e.g. Ann-Cathrine Carlsson, “Inifrån Chile-juntans fångläger” [Inside the Chilean junta’s prison camps], Aftonbladet, 

September 8, 1975; “Chile-juntans misstag möjliggjorde filmen” [The Chilean junta’s mistake made the film possible] Dagens 



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

16

Nyheter, September 8, 1975; Nils Erik Ekstrand, “Dokument om Chile” [Document about Chile], Dagens Nyheter, September 
21, 1978; Lars Åhrén, “En TV-kväll fylld av ondska” [A television night filled with evil], GT, 27 September 1978.

88	 Almgren, Inte bara Stasi…, 173.
89	 “Vietnamfilm på Kulturcentrum” [Vietnam film at the Cultural Centre], Arbetartidningen, November 14, 1969; Hanserik Hjertén, 

“Glimtar av trots i plågornas värld” [A glimmer of hope in a world of pain], Dagens Nyheter, May 9, 1976; “Stockholm nästa 
vecka” [Stockholm next week], Svenska Dagbladet, October 24, 1980. 

90	 Tytti Soila, “Sweden”, in Tytti Soila, Astrid Söderbergh Widding and Gunnar Iversen, eds., Nordic National Cinemas (London: 
Routledge, 1998), 214.

91	 Stefan Ramstedt, “Can Catalogues be Dangerous? The Anti-Catalogue of FilmCentrum,” Journal of Scandinavian Cinema 6, 
no. 2 (2016): 102. 

92	 Hermann, “Das Sandmännchen, das aus der Kälte kam”: 47.
93	 Walhberg, “Vietnam in Transmission”: 56.
94	 Matthew Croombs, “In the Wake of Militant Cinema: Challenges for Film Studies,” Discourse 41, no. 1 (2019): 68-89.
95	 Leif Furhammar, Med TV i verkligheten: Sveriges Television och de dokumentära genrerna [With television in reality: Sveriges 

Television and the documentary genres] (Stockholm: Stiftelsen Etermedierna i Sverige, 1995), 154-171.
96	 Magnus Roselius, “Film som vapen” [Film as a weapon], Aftonbladet, January 16, 1975.
97	 Sveriges Radio Yearbook 1972-1973, Stockholm 1973; Sveriges Radio Yearbook 1973–1974, Stockholm 1974.
98	 Torsten Jungstedt, “När ska den östtyska filmen blomstra?” [When will the East German film blossom?], Röster i Radio/TV, 45, 

29 1975
99	 Ibid..
100	Bernt Eklundh, “Långfilm: Lots hustru” [Feature film: Lot’s Wife], Expressen, 1 August 1975; Maj-Britt Baehrendtz, “TV2 igår”, 

Expressen, 3 August 1975.
101	 Ivanova, Cinema of Collaboration, 185.
102	Lars Olof Georgsson, ”Fylliga program i båda kanalerna” [Rich programming on both channels], Arbetet västsvenska, October 

14, 1975.
103	Bernt Eklundh, “30-talets sorgespel” [30’s tragedy], Göteborgsposten, January 25, 1976; Torsten Jungstedt, “Lotte i Weimar 

och Lilli Palmer” [Lotte in Weimar and Lilli Palmer], Röster i Radio/TV, 46, 41, 1976.
104	Berghahn, “The Re-Evaluation of Goethe and the Classical Tradition in the Films of Egon Günther and Siegfried Kühn”: 79-80.
105	 Ibid., 51. 
106	 Inger Wahlöö, “Mysiga ’domare’ i DDR” [Cosy ’judges’ in the GDR], Expressen, December 27, 1974.
107	Maria-Pia Boethius, “Om kärlek” [About love], Expressen, July 1, 1975.
108	Eva af Geijerstam, “En annorlunda östtysk film” [A different film from East Germany] Dagens Nyheter, January 10, 1981; Hans 

Schiller, “Sven Klangs kvintett – i Östtyskland” [Sven Klang’s quartet – in East Germany], Svenska Dagbladet, January 10, 
1981.

109	Benita Blessing, “Defining Socialist Children’s Films, Defining Socialist Childhoods,” in Re-Imagining DEFA: East German 
Cinema in its National and Transnational Contexts, eds. Séan Allan and Sebastian Heiduschke (New York: Berghahn, 2016), 
248-267.

110	 Cronqvist, “From Socialist Hero to Capitalist Icon.” 
111	 Mariana Ivanova, DEFA and East European Cinemas: Co-Productions, Transnational Exchange and Artistic Collaborations 

(Austin: The University of Texas at Austin, 2011), 184.
112	 K G Björkman, ”Ny spionserie i TV i kväll – men ni har redan sett den!” [A new spy show on television tonight – but you have 

already seen it!], Aftonbladet, December 28, 1972.
113	 Margareta Sjögren, ”Oerhört stark film om läkare” [Incredibly powerful film about doctors], Svenska Dagbladet, March 30, 

1985; Lars Bjelf, ”Radio-TV i veckan” [Radio-TV this week], Aftonbladet, March 31, 1985.

B i o g r a p h y

Emil Stjernholm is an Assistant Professor in Media Studies at the Department of Communication and Media, Lund 
University. His areas of research include documentary film, propaganda studies and Swedish television history. He 
has previously published articles in journals such as the Historical Journal of Film, Radio and Television, Studies in 
European Cinema, BioScope: South Asian Screen Studies and Journal of Scandinavian Cinema.



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

17

A p p e n d i x :  D E FA  f i l m s  s c r e e n e d  o n  S w e d i s h  t e l e v i s i o n , 
1 9 5 7 – 1 9 8 9

Title / Director / Year Screening date Production company

Murderers Among Us (Die Mörder sind unter uns, 
Wolfgang Staudte, 1946) 

1957-10-17 TV1 Deutsche Film AG (DEFA)

The Adventures of Fridolin (Die seltsamen Abenteuer 
des Herrn Fridolin B., Wolfgang Staudte, 1948) 

1959-09-04 TV1 Deutsche Film AG (DEFA)

Conscience in Turmoil (Gewissen in Aufruhr, 
Hans-Joachim Kasprzik & Günter Reisch, 1961)

1966-11-29, 1966-12-2,  
1966-12-6 TV1

Deutsche Film AG (DEFA), DDR 
Fernsehen

The Kaiser’s Lackey (Der Untertan, Wolfgang 
Staudte, 1951) 

1968-11-22 TV1 Deutsche Film AG (DEFA)

The Man Without A Past (Der Mann ohne 
Vergangenheit, Walter Heynowski & Gerhard 
Scheumann, 1970) 

1971-02-26 TV2 Studio H&S

KLK Calling PTZ – The Red Orchestra (KLK an 
PTX – Die Rote Kapelle, Horst E. Brandt, 1971) 

1972-11-11, 1972-11-18,  
1972-11-25 TV2

Deutsche Film AG (DEFA)

The War of the Mummies (Der Krieg der 
Mumien, 1974)

1974-09-12 TV1 Studio H&S

Love at 16 (Liebe mit 16, Herrmann Zschoche, 1974) 1975-06-30 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

I Was Nineteen (Ich war neunzehn, 
Konrad Wolf, 1968) 

1975-07-19 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

The Naked Man on the Sportsground (Der nackte 
Mann auf dem Sportplatz, Konrad Wolf, 1974) 

1975-08-01 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Lot’s Wife (Lots Weib, Egon Günther, 1965) 1975-08-02 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

I Was, I Am, I Will Be (Ich bin, Ich war, Ich werde sein, 
Walter Heynowski & Gerhard Scheumann, 1974) 

1975-09-08 TV1 Studio H&S

Wolz - The Life And Illusions Of A German Anarchist 
(Wolz - Leben und Verklärung eines deutschen 
Anarchisten, Günter Reisch, 1973) 

1975-10-10 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Too Lean for Love (Für die Liebe noch zu mager?, 
Bernhard Stephan, 1974) 

1975-12-28 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Professor Mamlock (Konrad Wolf, 1961) 1976-01-24 TV1 Deutsche Film AG (DEFA)

Adventures With Blasius (Abenteuer mit Blasius, 
Egon Schlegel, 1975)  

1976-03-02 TV1 Deutsche Film AG (DEFA)

For Example, Josef (Zum Beispiel Josef, 
Erwin Stranka, 1974) 

1976-03-22 TV2 Deutsche Film AG (DEFA), KAG 
Roter Kreis

Lotte in Weimar (Egon Günther, 1975) 1976-10-02 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Phillip the Small (Philipp, der Kleine, Herrmann 
Zschoche, 1975)  

1976-12-27 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Song International (Jürgen Böttcher, 1971) 1977-01-15 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)



E. Stjernholm, GDR Cinema on Swedish Television

18

Title / Director / Year Screening date Production company

Steadfast in Fire (Im Feuer bestanden, Walter 
Heynowski & Gerhard Scheumann, 1978) 

1978-09-26 TV2 Studio H&S

The Beast of Prey (Das Raubtier, Walter Beck, 1977) 1979-12-27 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Solo Sunny (Konrad Wolf, 1981) 1981-01-10 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Nicki (Gunther Scholz, 1980) 1982-09-21 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

When Unku was Ede’s Friend (Als Unku Edes 
Freundin war..., Helmut Dziuba, 1980) 

1982-12-29 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Godfather Death (Gevatter Tod, Wolfgang Hübner, 
1980)

1982-12-07 TV2 Production company Deutsche Film 
AG (DEFA)

The Flying Windmill (Die fliegende Windmühle, 
Günter Rätz, 1982)  

1985-01-03 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Sabine Kleist, Age 7 (Sabine Kleist, 7 Jahre, 
Helmut Dziuba, 1982) 

1985-01-04 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Women Doctors (Ärztinnen, Horst Seemann, 1984) 1985-03-30 TV2 Deutsche Film AG (DEFA), Sveriges 
Television AB TV2, Monopol-Films AG

Pianke (Gunter Friedrich, 1983) 1986-03-26 TV2 Deutsche Film AG (DEFA), DDR 
Fernsehen

Gritta of the Rat Castle (Gritta von Rattenzuhausbei-
uns, Jürgen Brauer, 1985) 

1988-12-30 TV1 Deutsche Film AG (DEFA)

Bear Ye One Another’s Burdens (Einer trage des 
anderen Last, Lothar Warneke, 1988) 

1989-02-02 TV2 Deutsche Film AG (DEFA)

Besides these feature length films, numerous DEFA produced short films (predominately animations and children’s films) and DDR 
Fernsehen produced TV-films and mini-series were screened on Swedish television. Three East German documentaries with vague 
Swedish titles – Det råder mörker (“Darkness prevails,” 1976), Ung i Östtyskland (“Young in East Germany,” 1978) and En bergsby i 
Vietnam (“A mountain village in Vietnam,” 1979) – lack metadata and have yet to be identified.  

VIEW Journal of European Television History and Culture Vol. 10, 19, 2021
DOI: https://doi.org/10.18146/view.259

Publisher: Netherlands Institute for Sound and Vision in collaboration with Utrecht University, University of Luxembourg and Royal Holloway University of London.
Copyright: The text of this article has been published under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This license does not apply to the media referenced in the article, which is subject to the individual rights owner’s terms.

https://doi.org/10.18146/view.259
http://Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

	_heading=h.gjdgxs

