
Repositorium für die Medienwissenschaft

Kateryna Khinkulova
Hello, Lenin? Nostalgia on Post-Soviet Television in
Russia and Ukraine
2012-11-29
https://doi.org/10.25969/mediarep/14060

Veröffentlichungsversion / published version
Zeitschriftenartikel / journal article

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Khinkulova, Kateryna: Hello, Lenin? Nostalgia on Post-Soviet Television in Russia and Ukraine.
In: VIEW Journal of European Television History and Culture, Jg. 1 (2012-11-29), Nr. 2, S. 94–
104. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/14060.

Erstmalig hier erschienen / Initial publication here:
https://doi.org/10.18146/2213-0969.2012.jethc022

Nutzungsbedingungen: Terms of use:
Dieser Text wird unter einer Creative Commons -
Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0
Lizenz zur Verfügung gestellt. Nähere Auskünfte zu dieser Lizenz
finden Sie hier:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0

This document is made available under a creative commons -
Attribution - Share Alike 4.0 License. For more information see:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0

https://mediarep.org
https://doi.org/10.25969/mediarep/14060
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0


94

v o l u m e  0 1  i s s u e  0 2 / 2 0 1 2

H E L L O ,  L E N I N ? 

N O S TA L G I A  O N  P O S T- S OV I E T  T E L E V I S I O N  I N 
R U S S I A  A N D  U K R A I N E

Kateryna Khinkulova
Birkbeck College, University of London, 

Malet Street WC1E 7HX, London
United Kingdom

khinkulova@gmail.com

Abstract: After the collapse of the USSR in 1991, Soviet television looked old-fashioned and seemed 
redundant, with the emerging post-Soviet televisual cultures turning their gazes to global sources of 
inspiration. The next decade affected Russia and Ukraine in very different ways. In Russia brief exposure 
to what was seen as “cheap mass-culture” left TV viewers and producers disillusioned. With the change of 
attitude towards Western TV, the ideas about Soviet TV changed, too. From a grey and unexciting model 
Soviet TV had become a shining example of “high quality” and nostalgia-driven content set in for the next few 
years. In Ukraine, where no domestic TV had existed as such prior to 1991 and where Soviet TV was rapidly 
fading into the past (and some-one else’s past, too), a decade of experimenting with programming had left the 
TV producers much more open to global television formats and Western ideas, developing programmes very 
different than the Russian ones.

Keywords: Russia, Ukraine, post-Soviet, global, Soviet, KVN, Pugacheva, Kobzon, Vakarchuk

When the Soviet Union collapsed in 1991, its demise was greeted as an end of an era. It echoed the mood created by 
Frances Fukuyama with his ‘End of History’.1 The Soviet ideology had proved redundant, and by association – Soviet 
popular culture, and Soviet television programming as its constituent parts, were ready to be stricken off the list of 
practices to be revisited ever again. Fifteen new states emerged from the rubble of Soviet history ready to start out on 
their individual paths of political and cultural development. 

Russia, as a central hub of the old empire’s ideology and culture, was ready to shake off the past and embrace new 
realities. These included Western values of democracy, market economy and consumerism, as well as digestible 
cultural models. By the end of 1990s, however, the economic hardships brought on corporatization which in effect 
meant reduced editorial freedom as television and other media became dependent on their owners. By the early 
2000s media owners became increasingly dependent on the state. ‘After Putin’s election, his administration intensified 
efforts to enlist media support and to intimidate media outlets that did not fall into line.’2 The ascension of Vladimir 
Putin as president in March 2000 marked the beginning of a new era for Russia: an era of state-sponsored nostalgia, 
in which television played the central role. ‘There can be little doubt that President Putin wants to restore some 
aspects of the Soviet past – status as a great power, strong central authority and a stable and predictable society.’3

1 Frances Fukuyama, The End of History and the Last Man, Penguin Books, 1992.
2 Rick Fawn and Stephen White, eds, Russia Afer Communism, Routledge, 2002, p. 149.
3 Stephen R. Barnhart, International Terrorism and Political Violence, Trafford Publishing, 2002, p.177.

mailto:khinkulova@gmail.com


95

Ukraine, one of Russia’s closest neighbours and long-standing historical partners, was shocked into voting for state 
independence in 1991 without necessarily understanding the full implications of this step. Unlike Russia, Ukraine had 
not experienced a roller-coaster-ride style relationship with the West, nor did it become a victim of a serious economic 
crisis by the end of the 90s. This enabled the country to relate differently to its Soviet past, manifested through a 
different televisual culture. 

In this article I would like to gauge the nature of nostalgic content on television in Russia and Ukraine and illustrate the 
different televisual cultures that the two countries developed. Despite historical closeness and geographical proximity, 
as well as tight links between television production systems of the two countries, by the late 2000s Russian and 
Ukrainian televisual cultures diverged from one another. The most prominent sign of this divergence was marked by 
their differing attitudes to their Soviet past: while Soviet nostalgia was frequent on Russian TV, Ukrainian television 
however, referred to it less often. 

The difference between the two countries does not stand for a complete polarisation of their cultures. Rather it was the 
result of different processes through which the two countries have matured into separate producers of mass-culture. 
While Russia insists on the uniqueness of her own historical path, in Ukraine’s case it is the European ideal – ‘the idea 
that Ukraine is an integral part of Europe [which has been] central for national self-identification after the collapse of 
Soviet Union’4  - that is continuously established as the rhetoric of most media outlets.

1  Te l e v i s i o n  a n d  t h e  C r e a t i o n  o f  ‘ N a s h e ’

Historically, television had enjoyed a strong position in the Soviet Union, not only as a source of information and 
entertainment, but also as an instrument for shaping the imagined Soviet comradeship, much in the same way in 
which Benedict Anderson (1983) spoke about the ‘imagined community’ as a sense of belonging to the same nation 
in which “the nation is always conceived as a deep, horizontal comradeship”.5 Soviet comradeship was established 
through numerous cultural and political agents and institutions but most vigorously through television as a medium 
accessible to all and favoured by most.

This Soviet togetherness and comradeship was articulated by the word ‘nashe’ (‘ours’ in Russian), which denoted 
everything Soviet. The use of the word ‘nashe’ was usually part of evaluative assessments: ‘ours’ was better than 
‘theirs’, wherein ‘ours’ referred to Soviet culture, Soviet values and ideals and ‘theirs’ referred to anything foreign. 
Soviet television alongside Soviet literature, music and art played a central role in the creation of all things ‘ours’ and 
Soviet national identity. This national identity was meant to either wipe out or at least blur the borders of ethnic cultures 
within the Soviet/Russian Empire. This process of russification, or assimilation into one single identity, affected all 
republics of the Soviet Union. Ukraine was exposed to this process of russification through Central Soviet TV, which 
was the main television provider in the area, as local Ukrainian television was limited to a few hours of programming a 
day, usually folk programming. 

While television was central to the creation of Soviet identity, it also played a key role in its dissolution. 

Television’s crucial role in ending the 1991 coup had to do with its ability to show Russians the scale of 
opposition to the takeover, to reveal the trembling hands of the coup-makers as they struggled to justify their 
illegal actions.6

The televising of the failed coup proved the potency of the medium over its competitors: radio and printed press. 

4 Tatiana Zhurzhenko, Borderlands into Bordered Lands: Geopolitics of Identity in Post-Soviet Ukraine, ibidem-Verlag, 2010, p.58.
5 Benedict Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin And Spread of Nationalism, Verso, 1983, p.16.
6 Stephen Hutchings, Russian Literary Culture in the Camera Age, Routledge, 2004, p.153.

K. Khinkulova, Hello, Lenin?

http://en.wikipedia.org/wiki/1991_Soviet_coup_d'%C3%A9tat_attempt


96

The immediacy of television translated into its ability to affect and awaken emotions, to gather interest or support. 
Nationalistic sentiments which had been brewing in Ukraine since the late 1980s, came to the fore through the mass 
culture of televised events: music festivals, such as Chervona Ruta, film festivals, and the Molodist, filmed theatrical 
performances from Ukrainian theatres performing plays, which had been banned under the Soviet rule, or poetry 
readings. 

From here on, Russia and Ukraine embarked on divergent historical paths and related differently to their Soviet 
past. Soviet nostalgia became predominant on Russian television. Several works speak about the relations between 
Russian contemporary culture and the Soviet past: Hutchings (2004) speaks about contemporary popular screen 
culture and the Golden Age of Russian literature7; MacFadyen (2008) demonstrates connections between the Soviet 
1970s cinema and post-Soviet cinematographic trends in Russia8; Ivan Zassoursky (2004) writes about the unique 
role of classic Soviet films and television series in Russia’s national memory and self-image.9

Unlike Russia, Ukraine had a different relation to its Soviet past. Although not much has been written about Ukraine in 
that respect, articles by television critics, interviews with producers and directors as well as an analysis of television 
schedules show that Ukrainian post-Soviet television was shaped by rapid exposure to global television formats.  As of 
early 2000s Ukrainian producers made a special effort to employ foreign formats, experimenting with audiences’ taste. 
By that time, the taste of Ukrainian audiences diverged away from the taste of Russian viewers, which encouraged 
Ukrainian producers to experiment with television content uniquely adapted to the local market. Ukrainian television 
producer Iryna Kostyuk pleaded: “I am hoping there will soon be an understanding that our audience is very different 
from the Russian audience.”10 These differences, it can be argued, could also be the results of producers’ conscious 
efforts at creating and maintaining a local market, which would provide them with a source of income as well as an 
outlet for their creativity.

2  S ov i e t  Te l e v i s u a l  C u l t u r e :  f r o m  H e y d a y  t o  ‘ S ov o k ’

Just like cinema on Lenin’s list of priorities, television became an object of devotion for the Soviet leadership in the 
wake of the post-Stalinism thaw. According to Roth (2011), Soviet media boomed in the late 1950s: 

The growth of Soviets’ infrastructure for mass-media culture was nothing short of explosive. Television went 
from a novelty item – one set for every twelve thousand people on average in 1950 – to a staple of Soviet life 
– one set for every fifteen people in 1970 and one in four in 1980.11

By 1985 television sets become affordable and widely available:

By the time Mikhail Gorbachev came into office, 93 percent of the population were viewers – virtually all urban 
households and 90 per cent of rural households. In 1992 fewer than half the people in St. Petersburg and 
Moscow had more than one television set.12

Despite the wide spread of television and ownership of television sets, there was not much variety of programming. 
Most Soviet viewers had access to only three channels, which broadcast limited content and frequent reruns. 

7 Stephen Hutchings, Russian Literary Culture in the Camera Age, Routledge, 2004.
8 David MacFadyen, Russian Television Today: Primetime Drama and Comedy, Routledge, 2008.
9 Ivan Zassoursky, Media and Power in Post-Soviet Russia, M.E.Sharpe, 2004.
10 Nataliia Dan’kova, ‘Iryna Kostiuk, an Interview’, Telekritika, 6 November 2007, http://www.telekritika.ua/telebachennya/2007-11-06/34742 
(retrieved April 1, 2012)
11 Kristin Roth-Ey, Moscow Prime Time: How the Soviet Union Built the Media Empire That Lost the Cultural Cold War, Cornell University Press, 
2011, p.11.
12 Ellen Mickiewicz, Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Russia, Oxford University Press, 1997, p.14. 

K. Khinkulova, Hello, Lenin?

http://www.chervonaruta.info/
http://www.molodist.com/en/
http://www.telekritika.ua/telebachennya/2007-11-06/34742


97

Programming consisted of a handful of programmes and films, repeated on the Central TV channel on an annual 
basis. There was Little Blue Light broadcast on the New Year - a variety music and chat show with performances 
from Soviet pop-stars, led by ubiquitous Alla Pugacheva. Seventeen Moments of Spring directed by Tatiana 
Lioznova in 1973 was a World War II spy thriller broadcast annually around Victory Day in May.  KVN (Club of the 
Jolly and the Quick-witted), a student comedy show, was another symbol of Soviet televisual culture. There were 
also romantic comedies directed by the Woody Allen of Soviet cinema, Eldar Riazanov, dotted around the television 
calendar which stayed the same for the best part of the 1970s and 80s. 

The repetition of this handful of programmes on the Soviet screens helped create dominant symbols that played a 
role in the construction of Soviet cultural memory. Semiotician Yuri Lotman emphasized the relation between texts, 
symbols and memory:

Since symbols are important mechanisms of cultural memory, they can transfer texts, plot outlines and other 
semiotic formations from one level of a culture’s memory to another. The national and the area boundaries of 
cultures are largely determined by a long-standing basic set of dominant symbols in cultural life.13

The Soviet televisual imagery captured by the above mentioned programmes formed a layer of Soviet cultural 
memory, which for many years remained imprinted into audience’s practices of remembering. 

In the late 1980s - early-90s Soviet viewers were presented for the first time with foreign television content on their 
home screens, which made Soviet films and programmes appear all too familiar and unexciting. There were MTV 
music video charts (with performances from Sting and Elton John), Brazilian and Mexican soap operas and also a 
few copycat Soviet shows, such as Pole Chudes, modelled on the US Wheel of Fortune. Talking about the contrast 
between the foreign and the domestic content on Soviet television, which audiences experienced in the late USSR, 
MacFadyen emphasized:

As socialism shuffled inelegantly from the world stage and international awareness grew after the mid- to late 
1980s, these Soviet models of television drama began to look woefully old-fashioned.14

It was then that the whole Soviet experience got a new name: ‘Sovok’ (Russian for ‘dustpan’), which was used to 
refer to everything Soviet. The West and its ways of life, as seen on the small screen, became an object of longing 
and an ideal to aim towards. A ‘masochistic self-criticism’ took over the USSR in its final stages, as Pilkington (2002) 
described: ‘Soviet heritage was parodied... The “West” came to be equated with word civilization.”15

‘Sovok’ stood for many things: the Soviet Union as a whole or the Soviet citizen. It became a derogatory term and 
anyone or anything referred to as ‘Sovok’ would be automatically reduced to the disparaging meaning of this word, 
capacious and flippant at once. The Economist magazine wrote about a recent analysis of the Soviet experience: 
“The Soviet past and its institutions were never properly examined; instead, everything Soviet became a subject of 
ridicule.”16 It remained so until the end of the 1990s.

13 Yuri Lotman, Universe of the Mind: A semiotic Theory of Culture, I.B.Tauris and Co, 1990, p.104.
14 David MacFadyen, Russian Television Today: Primetime Drama and Comedy, Routledge, 2008, p. 66.
15 Hilary Pilkington Hilary, Elena Omel’chenko, Moya Flynn, Uliana Bliudina and Elena Starkova, Looking West: Cultural Globalization and Russian 
Youth Cultures, Pennsylvania State University Press, 2002, p.7.
16 ‘The Long Life of Homo Soveticus’, The Economist, December 10, 2011.

K. Khinkulova, Hello, Lenin?

http://www.youtube.com/watch?v=crnyixjuby4&feature=related
http://en.wikipedia.org/wiki/Alla_Pugacheva
http://www.youtube.com/watch?v=AMUgrArBjNM
http://www.youtube.com/watch?v=P7NIwR5h5JA
http://en.wikipedia.org/wiki/Eldar_Ryazanov
https://www.youtube.com/watch?v=lB6a-iD6ZOY
https://www.youtube.com/watch?v=Ym8F4SIkkJk
http://en.wikipedia.org/wiki/Escrava_Isaura_(1976_TV_series)
http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Ricos_Tambi%C3%A9n_Lloran
http://en.wikipedia.org/wiki/Pole_Chudes


98

3  P o s t - S ov i e t  Te l e v i s i o n :  U k r a i n i a n  v e r s u s  R u s s i a n

The 1990s witnessed a decrease in quality standards of Russian television production. Economic hardship, limitation 
of state financial support, haphazard privatisation of television channels, purchase of cheap foreign products 
(primarily, Latin American soaps: The Rich Also Cry, Simply Maria, as well as a detective TV series Mike Hammer) 
and production of equally cheap domestic content (primarily, violent cop dramas, such as Ulitsa Razbitykh Fonarei 
(‘Avenue of Broken Street Lights’) marked a step back in the Russian tradition of televisual culture. 

By comparison, Ukraine did not undergo the same level of economic hardship and the establishment of new television 
channels (e.g. 1+1) was done with considerable foreign support. This enabled a new direction of development of 
television production in the former post-Soviet state. Unlike Russia, Ukraine experienced much more enthusiasm 
for trying out new programme forms, different than the ones that had been previously screened on Soviet television. 
For instance, in the case of 1+1’s channel, the founding director Aleksandr Rodnyansky, who had worked for the 
German TV network ZDF, encouraged trial broadcasts of foreign films, drama series and sitcoms. The widely-used 
practice of broadcasting in Ukrainian language (which was also used for the dubbing of foreign films and series 
and which had previously been used only for folk programming on local Ukrainian television) meant that Ukrainian 
television was fast moving into the direction of a separate mass-culture entity. 

Prior to 1991 Ukraine, like other non-Russian republics of the USSR, had one national TV channel, which broadcast 
mainly folk music concerts and did not broadcast the full twenty-four hours. Shortly after its independence, Ukraine 
continued to rely on Russian television channels (as Russia had inherited the Central Soviet TV). Within one or two 
years, local channels started to emerge, first providing news and current affairs broadcasts and later expanding to 
other types of programming. Unburdened by memories of better times and supposedly high standards, Ukrainian 
television producers were free to experiment and searched for inspiration outside of Russia. 

In both Russia and Ukraine the number of leading television channels has become relatively large, around six 
channels in each country. All of them have emerged in the years following the collapse of the USSR. Currently, there is 
no single leader in television entertainment in either country. 

In Russia most of the leading channels as of early 2000s have been linked to the Kremlin, either through full or part 
state ownership or through ownership by Kremlin-loyal media-groups.  ORT ‘Pervyi’, RTR ‘Rossiya’, NTV, TNT, Ren-
TV and CTC are all channels that have been loyal to the Kremlin. NTV has belonged in the past to Vladimir Gusinsky, 
a former oligarch and a critic of Putin, but has been owned by Gazprom since the early 2000s.

In Ukraine, a separation between pro-Russian and pro-Western programming emerged since the coming about of the 
first post-Soviet channels: Inter and 1+1. Inter, launched in 1996, took on a lot of Russian programming and continued 
to screen Russian television series even after starting its own in-house production. 1+1, launched in 1995, pioneered 
a lot of Western programming from its very beginning, being one of the first Ukrainian channels to experiment with 
global TV formats (Who Wants to Be a Millionaire?, What’s That Tune?, Blind Date, Fort Boyard), a trend which 
was only later picked up by Inter and other channels. Other Ukrainian popular channels were: Novy, ICTV, STB and 
Ukrayina, which were all privately owned. While they cannot entirely be described as independent of state influence 
or free of censorship, these channels have enjoyed experimental freedom, which was encouraged by their Western-
leaning oligarch owners.

K. Khinkulova, Hello, Lenin?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mickey_Spillane%27s_Mike_Hammer
http://www.1plus1.ua/
http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Rodnyansky
http://www.1tv.ru/
http://russia.tv/
http://www.ntv.ru/
http://tnt-online.ru/
http://www.ren-tv.com/
http://www.ren-tv.com/
http://ctc.ru/
http://inter.ua/en/


99

4  G l o b a l  Fo r m a t s  o n  R u s s i a n  a n d  U k r a i n i a n  Te l e v i s i o n

While foreign formats had not been completely absent on Soviet television (e.g. the late Soviet quiz programme 
Pole Chudes (‘A Field of Miracles’) was a pretty accurate copy of the Wheel of Fortune, even though this was never 
formally acknowledged), the 1990s and especially the early 2000s saw a real surge in format adaptation, a trend 
common to many television markets around the world. The collapse of the Soviet Union enabled the trade of global 
formats in the former USSR territory: the emergence of numerous new television channels in numerous new countries 
provided a market for format-producers and developers. Russia and Ukraine responded to the adoption of Western 
formats differently. 

On one hand Russian TV, the direct successor of Soviet television, tried to maintain its links to the non-mass, ‘high’ 
culture characteristic of Soviet television. In a nutshell, this meant what the Soviet television theorist Rassadin 
described in 1984: ‘Direct pithiness, clarity of a moral image and intelligence – that’s what makes a difference on 
television.’17 By ‘makes a difference’ he, presumably, meant ‘is popular’. The concept of ‘intelligence’ in this instance 
refers not only to mental capacities, but also to ‘intelligentsia’, a class of morally sound intellectuals on whom 
Russia had relied for centuries for creation, promotion and preservation of high culture. In the mid-90s, the need for 
intelligentsia’s involvement with television was much discussed in the Russian press, with cultural critics bemoaning 
the loss of high quality and morals to Western low mass-culture.

The introduction of global formats in Russia was seen as an inevitable side effect of opening up to the West. Critic 
Odintsov, writing about television in the 1990s, claimed that Russian producers managed to come up with their 
own ideas, uniquely suited for the Russian audiences, and programmes made during that time amazed ‘even the 
Americans’ with their originality and quality, despite the lack of resources:

Of course, our producers peeked at Western programmes but we didn’t rip them off completely, Odintsov 
said. 18

Copying global formats was regarded as a negative development for Russian television and this is also emphasized 
by Hutchings’ idea of how Russia “habitually defines itself” in its relation to the West, which has alternately been 
“idealised or demonised” since the 19th century.19  The Russian TV producer Aleksandr Nazarov compared television 
formats to factory machinery, alluding to a Leninesque dream of the time of Russian producers being able to export 
their own formats. 

We just need to learn how to do it. Russian theatrical school is certainly stronger than the American one.20

‘American’ here is synonymous with “Western” in a discourse where the Cold War may be over politically but continues 
in the realm of cultural domination.

On the other hand Ukraine, whose history was deep-rooted in both the Russian and the Hapsburg Empire and who 
also had fewer unsevered ties with the Soviet mythology, produced its first foreign-format based programme: Who 
Wants to Be a Millionaire?, in 2001. Russia had produced a version of the well-known global format too, however the 
meaning behind its adaptation in the two countries was different, as I will illustrate later on.

Russia was at the start of Putin’s era, when ‘in the absence of any new vision or identity, the contrast with the 

17 Stanislav Rassadin, Ispytanie zrelishchem: poeziya i televidenie, Isskustvo, 1984, p.21.
18 Petr Odintsov, ‘Malinovye Pidzhaki Kanuli V Letu?’, Kultura-Portal, No7380, 29 May - 4 June, 2003, http://www.kultura-portal.ru/tree_new/
cultpaper/article.jsp?number=452&rubric_id=1002057&crubric_id=1002140&pub_id=423083, (retrieved 27.01.2011).
19 Stephen Hutchings, Russian Literary Culture in the Camera Age, Routledge, 2004, p.158.
20 Yuri Bogomolov, Aleksandr Nazarov, ‘TV Series Phenomenon: from “Slave Izaura” to our days’, RIA Novosti, July 27, 2006. Last accessed July 
2012 at: http://ria.ru/online/20060721/51660891.html

K. Khinkulova, Hello, Lenin?

http://www.kultura-portal.ru/tree_new/cultpaper/article.jsp?number=452&rubric_id=1002057&crubric_id=1002140&pub_id=423083
http://www.kultura-portal.ru/tree_new/cultpaper/article.jsp?number=452&rubric_id=1002057&crubric_id=1002140&pub_id=423083
http://ria.ru/online/20060721/51660891.html


100

1990s could only be achieved by appealing to a period that preceded it—the late Soviet Union’21. This meant that 
nostalgia was on its way back in. For Ukraine it was the start of a decade of experimentation with foreign formats 
and enthusiasm for foreign content. While a lot of television content in the early years of Ukraine’s independency 
came from Russia, starting from the early 2000s, Ukrainian television broadcast both ready-made programmes and 
programme formats that were purchased or otherwise borrowed from the West.

In the process of domesticating foreign ideas and adapting foreign formats, Ukrainian producers had far fewer qualms 
about their foreign origins, unlike their Russian colleagues who voiced objections to formats adaptations. It seems that 
Ukrainians, with a non-existent television history to look back on, adopted a more pragmatic attitude to making use of 
all available content and ideas. Ukrainian television producer Aleksey Goncharenko described the situation as follows: 

In America TV started developing at the end of 1930s, in Ukraine – in the mid-1990s. That’s a gap of 60 
years! Whilst Ukraine was in slumber, like a Sleeping Beauty, everything has been thought of and invented. 
Of course, it is possible to think of some new things, but it is impossible to create anything completely new on 
TV.22

Ukrainian TV producers chose to adopt global television formats often making little changes and promoting their 
foreign origins by advertising them in cooperation with the producers of the original programme. 

In Russia, a degree of global television formats utilisation was inevitable. As mentioned earlier, one of the most 
popular late Soviet TV programmes, a quiz Pole Chudes (“Field of Miracles”) was clearly based on the Wheel of 
Fortune format. Unlike in Ukraine, foreign formats were adapted and used as rough outlines of programmes to be filled 
with ‘uniquely Russian’ and - from 2000 onwards - increasingly USSR-nostalgic content. Soviet pop-singers like Alla 
Pugacheva, as well as Soviet TV presenters, Soviet actors and film directors, were now being heralded as ‘Russian’ 
artists and brought back on Russian television. Many of them weren’t ethnically Russian and had been born in Ukraine 
or Georgia or other former Soviet republics, but most of them had moved to Moscow or St. Petersburg in the course of 
their careers and had become symbols of the stable Soviet times.

In Ukraine, on the other hand, television producers driven by potential advertising revenues rather than by any strong 
patriotic agenda, began developing a set of local television celebrities: Ukrainian presenters, pop-singers, actors and 
the like. By contrast to the Russian television elites, they were, with rare exception, much younger and had no Soviet 
connotations. As a result, an appearance on the small screen of a Ukrainian 30-year-old musician would bring about a 
completely different set of associations than an appearance of a 70-year Russian-Soviet singer who’d shaken hands 
with Brezhnev. 

It is in this way that Who Wants to Be a Millionare? shaped different meanings in Russia and Ukraine. For instance, 
a screening of Who Wants to Be a Millionare? on the 1+1 channel in 2005 featured the young Ukrainian rock star 
Sviatoslav Vakarchuk who had barely appeared on TV beforehand. By contrast, the Russian version would feature 
Russian stars such as pop-singer Filiip Kirkorov and Masha Rasputina, who were well engrained in the Soviet memory 
and the USSR past.  

21 ‘The Long Life of Homo Soveticus’, The Economist, December 10, 2011.
22 Aleksey Goncharenko, ‘Interview’, Telekritika, 7 June 2006, http://www.telekritika.ua/lyudi/2006-06-07/7093, retrieved July 2012.

K. Khinkulova, Hello, Lenin?

http://www.youtube.com/watch?v=YgjeqczO8KE
http://www.youtube.com/watch?v=DKYe2zF7cvg
http://www.telekritika.ua/lyudi/2006-06-07/7093


101

5  N o s t a l g i a  f o r  t h e  U S S R  a n d  D e s i r e  f o r  E u r o p e

In the 2000s Russia, whilst regaining its economic and political stability and redeeming its international reputation, was 
characterized by a return to the Soviet cultural tradition. ‘Tradition is not wholly static, because it has to be reinvented 
by each new generation as it takes over its cultural inheritance from those preceding it’ argued Giddens.23 In this case 
reinvention meant idealising and glossing over much of the Soviet dullness (or what had been perceived as dullness 
only ten years earlier) to present it anew as a perfect example of high artistic quality and value.

The notion of high quality fitted into the discourse of cultural superiority and disillusionment with Western artistic 
standards, which was typical for the early 2000s in Russia. As Hutchings (2004) wrote in his study of the relationship 
between Russian literature and the screen:

Soviet Russia’s logocentric culturedness is one of the few ‘untarnished’ qualities of the communist era that can 
be redeployed within the present to differentiate the new Russian self from the foreign model underlying it.24

This culturedness referred not only to the classics of Russian literature but also to the classics of Soviet cinema. 
Quotes from films such as The Irony of Fate or Seventeen Moments of Spring became part of what Hutchings 
described as ‘metacode’ of the traditional popular culture.25

An example of the reinvention of the traditional Soviet imagery on Russian television is the reuse of the most 
evocative scenes from the Soviet 1973 production Semnadtsat’ Mngnovenii Vesny (“Seventeen Moments of Spring”). 
The scene is a silent encounter between Stierlitz and his wife in a cafe in Switzerland, arranged by compassionate 
Soviet authorities as Stierlitz is about to embark on a complex operation in his spying mission within the Third Reich. 
He had not seen his wife for many years. The scene is accompanied by a sentimental soundtrack, a song performed 
by a veteran Soviet singer, Iosif Kobzon. 

This scene, often referred to as ‘Stierlitz in Kafe Elefant’ has been frequently reused and parodied on Russian 
television. In a sketch broadcast as part of the 2010 New Year Eve’s comedy show: Olivie (named after a kind of 
Russian salad traditionally eaten at New Year) on Pervyi Kanal, Stierlitz is played by a young performer and the role 
of his wife is filled by Anna Chapman, a Russian woman who had been deported from the US a few months earlier 
for allegedly spying for the Russian state. In this sketch, both Stierlitz and Anna are nostalgic spies, meeting in a cafe, 
sharing thoughts about the home they miss. The scene ends with Anna Chapman delivering traditional best wishes for 
the New Year to her compatriots.

Stierlitz is part of the Soviet televisual heritage, which Russia owns along with Lenin’s mausoleum. Quoting from the 
memoirs of the Soviet actor, Viacheslav Tikhonov, famous for playing both a Soviet World War spy Stierlitz in the 
Seventeen Moments of Spring and Prince Bolkonskii in the earlier, Oscar-winning movie War and Peace, MacFadyen 
(2008) wrote:

When Tikhonov asked a young girl which part of War and Peace she liked best, she replied: “The scene where 
Natasha dances with Stierlitz.26

 
Ukraine, on the other hand, in the first two decades of post-Soviet TV production often appeared to choose different 
paradigms for the creation of a new cultural hybrid. Having a limited repository of past programme forms, television 
producers fell back not only on imported genres but also on imported content in an attempt to create new meanings 
to reach out for local audiences. If in the 2011 final of the Russian version of the X-factor – Factor A, the winner 

23 Anthony Giddens, The Consequences of Modernity, Cambridge: Polity Press, 1990, p.37.
24 Stephen Hutchings, Russian Literary Culture in the Camera Age, Routledge, 2004, p.166.
25 Stephen Hutchings, Russian Literary Culture in the Camera Age, Routledge, 2004, p.166.
26 David MacFadyen, Russian Television Today: Primetime Drama and Comedy, Routledge, 2008, p.p.35-36.

K. Khinkulova, Hello, Lenin?

http://www.youtube.com/watch?v=coyoO2A1Kkc
http://www.youtube.com/watch?v=k_IS_pKeOuU
http://www.1tv.ru/
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-12876927
http://www.youtube.com/watch?v=k_IS_pKeOuU


102

performed a Russian White Guard romance: ‘Yesaul’ (‘Officer’), in the 2010 final of the Ukrainian Ukraina Maye 
Talant (“Ukraine’s Got Talent”) the winner, a blind singer, performed ‘Je Suis Malade’ in French. The White Guard 
song brought back romantic memories of the Civil War, which followed the Bolshevik Revolution of 1917. The ‘Imperial 
Russia’ paradigm, of which the White Guard is an integral part, does not contradict the Soviet paradigm. Both are part 
of the pool of idealised memories, which are meant to construct a vision of a stable and cultured past. In the Ukrainian 
show, a French song was chosen to beautify the personal predicament of the blind singer, but also emphasize the 
progressive, “equal-opportunities” style of the programme. The singer had to follow the lyrics of the song written in 
Braille and feel them with the tips of her fingers as she performed. This act had all the makings of a European, rather 
than Soviet or Russian, ideal with corresponding origins and prospects.

Having surrendered the Soviet heritage to Russia in the post-Soviet cultural division, Ukrainian producers were left 
with a need to create their own paradigms. The Ukrainian post-Soviet television production model was not based on 
Soviet spies in Gestapo or on Tolstoy’s screen adaptations. Instead, in the years following the collapse of the Soviet 
Union a comprehensive effort was made for Ukrainian TV output to embrace a pan-European identity. Ukraine was not 
alone in this drive for a European identity, which was destined to fill the gap left behind by the pan-Soviet identities. In 
that respect, Ukraine’s case echoed similar gaps left behind pan-Eastern-European and pan-Yugoslav identities in the 
Soviet bloc. ‘The shift toward “pan-Europeanism” may be considered a kind of “imported nationalism” that attempts to 
abolish peripheralism’, argued Slavko Splichal (1994).27 European-ness was applied as a tool for strengthening a new 
identity without isolating it.

Throughout the 2000s Ukrainian TV programmes featured celebrities from three sources: Ukraine, Russia and the 
West. Neither Ukrainian nor Russian celebrities originated in the Soviet past. Firstly, there were few famous Soviet 
Ukrainians celebrities and secondly, it was easier for Ukrainian channels to book and afford the fee of a “lesser”, 
often younger, Russian celebrity. That is why neither Alla Pugacheva, nor Iosif Kobzon made their appearances on 
Ukrainian screens. Instead, singers like Diana Arbenina or the ostentatious music critic Sergey Sosedov did appear 
on Ukrainian television.  A dancing talent show based on the format So You Think You Can Dance, adopted in Ukraine 
as Tantsiut’ Vsi (‘Everybody Dance’) featured the British dancer Sisco Gomez in the jury. He spoke English live on air, 
while being simultaneously translated in Ukrainian. The STB channel later adopted the X-factor format which featured 
some major invited Western stars such as Gloria Gaynor and Kylie Minogue.

Ukrainian television producers adopted a pragmatic rather than a nationalistic approach to programme making and 
established that the needs of Ukrainian audiences differed from those of Russian viewers. One of the differences 
noted was a gradual decrease of interest in ‘old’, Soviet programming. As a Ukrainian producer Iryna Kostiuk pointed 
out in 2007: 

I hope that it will soon be understood that our audiences are very different from Russian. There are plenty of 
examples when programmes, popular in Russia, fail in Ukraine. I always draw the example of KVN (The Club 
of the Merry and the Resourceful), which is a top-rated programme in Russia. It used be a foolproof product 
here as well and Ukrainian channels used to fight for the broadcasting rights. But it has since slid outside of 
prime-time slots and audience figures are far from great.28

Another example of the differences between Russian and Ukrainian television is KVN, a comedy sketch show that 
dates back to the late 1950s and the post-Stalinist renaissance in Soviet popular culture. Possibly inspired by a 
Czechoslovak format, Gadai Gadai Gadalschik29 it is one of the longest-lasting programmes on Soviet/Russian 
television, hosted by one of the USSR/Russia’s longest-lasting presenters Aleksandr Masliakov. Out of circulation in 
the early 1980s, it was revived in the late 80s and went from strength to strength in the 90s and 2000s. The format of 
the show includes teams of students competing in stand-up comedy. It remained very popular in Russia at the start of 

27 Slavko Splichal, Media Beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central Europe, Westview Press, 1994, p.124.
28 Nataliia Dan’kova, ‘Iryna Kostiuk, an Interview’, Telekritika, 6 November 2007, http://www.telekritika.ua/telebachennya/2007-11-06/34742 
(retrieved April 1, 2012).
29 Christine Evans, From Truth to Time: Soviet Central Television 1957-1985, PhD dissertation, University of California, 2010, p.147.

K. Khinkulova, Hello, Lenin?

http://www.youtube.com/watch?v=5BKtsMFJNW4
http://www.youtube.com/watch?v=gCa2MMTbixE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=6lKYfeVWX_g
http://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Sosedov
http://www.youtube.com/watch?v=cdLjFOB5F8o&feature=related
http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Maslyakov
http://www.telekritika.ua/telebachennya/2007-11-06/34742


103

the 2010s, whereas in Ukraine it has been replaced by domestic comedy shows, often revolving around surzhyk, an 
ungrammatical form of Ukrainian, as spoken by native Ukrainian speakers who are attempting to pretend they speak 
Russian. In other words, Ukrainian comedy shows moved on into a terrain which would be alien to most Russian 
viewers.

6  C o n c l u s i o n

Russia and Ukraine remain fairly close in terms of cultural flows, especially television, where the exchange penetrates 
most production stages. Many television series travel between the two countries with relative ease and success. 
Increasingly, however, throughout the 2000s the two drifted apart with Russian television growingly involved with 
nostalgic content and Ukrainian television opting for a more outward, pan-European ‘look and feel’, with studio-based 
programmes, the so-called “unscripted” programming of reality and talent shows.

It would be simplistic to claim that Russian post-Soviet television presents a hermetically sealed system which feeds 
on itself, only using the past as a source of imagery. It would also not be entirely true to claim that Ukrainian television 
had rid itself of the Soviet past. But there is a clear difference in the fact that a lot of Russian programming, even when 
it is based on global TV formats (perhaps, the tendency is more pronounced in that case), leans towards the Soviet 
televisual past, an outlet of “quality” mass culture, which includes Soviet films from the 1970s, an era particularly 
popular with the Putin administration. 

Ukrainian post-Soviet television, which started in 1991 with a modest level of production, has been busy shaping a 
new televisual imagery to replace the previous Soviet one. It made use of new celebrities, new programming trends 
and Western formats. The result was an abundance of talent shows where contestants performed in foreign languages 
or a rise of young television presenters under thirty. 

In the years 2000s, Ukraine embarked on an active search for global formats. By 2010 Ukraine became the second 
country, after the US, to purchase the Dutch hit format ‘The Voice’30. Russian TV producers, on the other hand, 
became increasingly involved in developing programming based on traditionally successful Russian and Soviet 
pursuits. Bolero, for instance, was a Russian show where prima ballerinas danced with champion figure skaters, both 
firmly rooted in the culture of the Soviet nashe.

30 “Ukraine and USA were two countries who started working on adopting the format following in the Dutch footsteps.”, from the Holos Krayiny 
website: http://goloskrainy.tv/pro-show/info

K. Khinkulova, Hello, Lenin?

http://goloskrainy.tv/pro-show/info


104

B i o g r a p h y

Kateryna Khinkulova has a BA in History from the National University of Kyiv-Mohyla Academy (Ukraine) and an MSc 
in Russian and Post-Soviet Studies from the London School of Economics and Political Science. She had worked as 
a BBC journalist for 13 years before starting her research into Russian and Ukrainian Post-Soviet television in 2010 at 
Birkbeck College, University of London. She is especially interested in cross-cultural adaptations and the working title 
of her thesis is Travelling Formats: Adapting Global Programming in Russia and Ukraine after 1991. She has recently 
presented a paper entitled “Soviet Cinematic Nostalgia on Post-Soviet Television” at the International Film 
Forum at the University of Udine, Italy.

VIEW Journal of European Television History and Culture Vol. 1, 2, 2012
Article ID: jethc022 | URL: http://www.viewjournal.eu

Publisher: Netherlands Institute for Sound and Vision in collaboration with Utrecht University, Maastricht University and Royal Holloway University of London. 
Copyright: The text of this article has been published under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Netherlands License. 

This license does not apply to the media referenced in the article, which is subject to the individual rights owner’s terms.

K. Khinkulova, Hello, Lenin?

http://www.filmforumfestival.it/?page_id=375
http://www.filmforumfestival.it/
http://www.filmforumfestival.it/
http://www.viewjournal.eu
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/deed.en_GB

	_GoBack

